ReijoPaunonen Läpivalaisevia kirjoituksia päivänpolitiikan polttavista aiheista. Muutos ei tule puhumalla, vaan tekemällä.

Ovatko ELY keskukset tehtäviensä tasalla?

  • 23.10.2018
    23.10.2018
  • Ovatko ELY keskukset tehtäviensä tasalla?

Kirjoitin 28.9.2018 blogin otsikolla -”Liikenneturvallisuuden kaksoisstandardi”. Juttu liittyi sahatavaralastissa olleen ulkomaalaisen rekan palamiseen 5-tiellä Juvan kohdalla.

Vertailussa oli myös toinen tapaus, jossa suomalainen henkilöauto joka oli suistunut tieltä ja jonka omistajaa Pohjois Savon ELY keskus/Destia velvoitti siirtämään auton pois kahden vuorokauden kuluessa.

Ulkolaisen palaneen rekan kohdalla on käynnissä erikoinen farssi. Mainittakoon, että rekkaromu on edelleen tiealueella bussipysäkillä. Vajaa kuukausi sitten paloa oli sammuttamassa palokunta ja poliisi oli myös monimiehisenä ohjaamassa liikennettä. Kahden päivän kuluttua vikkeläsormiset miehet siirsivät sahatavaran siirtoautoon ja veivät pois. Samoin vähillä vaurioilla selvinnyt vetovaunu hävisi niin ikään. Palanut nuppi unohtui kuitenkin niille sijoilleen.

Etelä Savon ELY keskuksen tiepalvelun kanssa 16.10 käymäni keskustelun mukaan, ei tiedetä kuka kyseisen rekan omistaja on, koska rekkarikilpi oli palanut. Ilmeisesti vetovaunun kilpi oli jäänyt viranomaisilta huomaamatta. ELY keskus ei ottanut kantaa kustannusten osuuteen ja kuka ne maksaa. Tien kunnossapidosta soitettiin 18.10 ja ilmoitettiin asian olevan hoidossa. Vastuu jälkipyykistä oli kuulemma siirretty Juvan kunnalle. Samalla ilmoitettiin, että ongelma on pois päiväjärjestyksestä vuorokauden sisällä. Juvan kunnasta taas ilmoitettiin, että asia on annettu hoidettavaksi paikalliselle ”romuroopelle”.

Ilmoitettu ”vuorokausi” jonka aikana olisi pitänyt jotain tapahtua, on venähtänyt jo viideksi vuorokaudeksi.

Farssi herättää monia kysymyksiä. Näyttää siltä, että kenelläkään ei ole lopullista vastuuta. Tässäkin esimerkkitapauksessa mukana olevia viranomais- ja viranhaltijatahoja ovat, pelastuslaitos, poliisi, tielaitos, Destia, ELY keskus, Kunta ja ties mitä. Erikoiselta tuntuu, että kun kyse on päätiestä vastuu sälytetäänkin kunnalle jonka alueella onnettomuus on sattunut. Valtion autoilusta ja liikenteestä keräämistä varoista luulisi olevan vara maksaa mukisematta pääteillä tapahtuvat onnettomuuksien tekniset seuraamukset ja ryhtyä välittömästi tarvittaviin toimenpiteisiin.

Näin ei enää menetellä, koska tienhoitopolitiikkaa ja vastuita ollaan sälyttämässä muutenkin kuntien ja kuntalaisten veronmaksajien niskaan. Nykyään hyvin monen sellaisen tien ylläpito, joka ennen kuului valtiolle, kuuluu nyt kunnille. Ollaanko pian siinä tilanteessa, että päätietkin jyvitetään kuntien ylläpidettäviksi?

Aivan kuten tämäkin aihepiiri osoittaa, ELY keskuksen into hoitaa epäkohtia on tapauskohtaista. Kun on kyse vähänkin hankalammasta tapauksesta, kintaat tippuu kädestä. Sama juttu jos on kyse ulkolaisesta liikenteestä Suomen teillä. Puhumattakaan esim. vesistöjemme tilaa huonontavista tahoista.

Mutta yksittäinen kansalainen on helppo nakki.

Ostin tontin ja rakensin nykyisen talomme 2005. Lisärakentaminen tuli ajankohtaiseksi mutta ennen kuin tähän ryhdyin, otin yhteyttä Etelä Savon ELY keskukseen, koska tontille puski maan läpi ruskeaa pinnaltaan öljymäistä nestettä. Ounastelin pahinta ja ajattelin, että maahan on ehkä haudattu öljyjätteitä. Soitostani ELY keskukseen meni noin 40 minuuttia (=ajoaika Mikkelistä Juvalle) ja ELY keskuksen asiantuntija kuten myös kunnan ympäristösihteeri olivat paikalla tutkimassa mahdollista ympäristörikosta.

Kyseessä oli kuitenkin normaali luonnonilmiö.

Kuukausitolkulla pääteillä lojuvat ja liikenteelle vaaraa aiheuttavat rekkaromut eivät sen sijaan ole normaaleja luonnonilmiöitä. Ilmastopaneelin IPCC:n aiheuttaman innon soisi tarttuvan ensin ympäristöviranomaisiin niin, että perustehtävät hoidetaan kunnolla. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset