ReijoPaunonen Läpivalaisevia kirjoituksia päivänpolitiikan polttavista aiheista. Muutos ei tule puhumalla, vaan tekemällä.

Liikenneturvallisuuden kaksoisstandardi

  • Sattuuhan sitä
    Sattuuhan sitä
  • Nou hätä. 36 tuntia kulunut. Ensimmäistä mälliä odotellaan. Sunnuntai klo 20.00, jatkuu-nou äksön.
    Nou hätä. 36 tuntia kulunut. Ensimmäistä mälliä odotellaan. Sunnuntai klo 20.00, jatkuu-nou äksön.
  • Poliisi on hoitanut
    Poliisi on hoitanut
  • Heti pois
    Heti pois

Näyttää siltä, että kotimainen tienkäyttäjä ja vastaavasti ulkolainen tienkäyttäjä ovat erilaisessa asemassa mitä tulee yleisten teiden käyttöön ja turvallisuusasteen määrittelyyn. Kyseessä on mitä ilmeisemmin kaksoisstandardin soveltaminen. Kaksoisstandardilla tarkoitetaan tilannetta, jossa kahteen samankaltaiseen tilanteeseen sovelletaan eri vaatimuksia tai sääntöjä.

Kun esim. 5-tieltä erkanevalla vähäliikenteisellä Joroisten hiekkatiellä joku ajaa autonsa metsähallituksen puolelle, tulee poliisi paikalle, tutkii ja nauhoittaa sen poliisi-nauhalla. Tuulilasiin ilmestyy ELY keskuksen ukaasi, jossa vaaditaan auton omistajaa poistamaan ajoneuvo kahden vuorokauden sisällä.

Toisessa esimerkkitapauksessa vilkasliikenteisellä 5-tiellä Juvalla syttyy liettualaisilla rekisterikilvillä varustettu sahatavararekka tuleen. Poliisi tulee niin ikään paikalle. Ohjaa liikennettä sammutuksen ajan ja poistuu paikalta. Rekka jää sulkúviivan kohdalle ja osittain myös ajaradalle. On käsillä vilkasliikenteinen viikonloppu ja myös ensimmäiset yöpakkaset tulossa. Autoa ei nauhoiteta, eikä näy vaarasta varoittavaa varoituskolmiota, valaistusta eikä varoitustaulua. Sahatavara on levinnyt laajalle alueelle ja muodostaa selkeän lisän vaaratilanteeseen. Myöskään ELY keskuksen lappua ei näy mihin mennessä palanut rekka on siirrettävä. Tähän mennessä aikaa vaaratilanteen poistamiseen on ollut 36 tuntia.

Kun liikenneministeriössä pohditaan miltei päivittäin lisärasitteita suomalaiselle autoilijalle, niin olisi syytä terästää jo olemassa olevien lakien ja säädösten valvontaa myös ulkomaalaisen liikenteen osalla. Kyseinen rekkapalo herättää muutamia kysymyksiä. Kuka maksaa lopulta tienpidosta aiheutuvat korjaukset ja siivouksen? Suomalainen veronmaksajako? Millaiset vakuutukset ulkomaalaisilta vaaditaan ja kuka valvoo, että korvaukset myös saadaan?

 

Reijo Paunonen

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat