ReijoPaunonen Läpivalaisevia kirjoituksia päivänpolitiikan polttavista aiheista. Muutos ei tule puhumalla, vaan tekemällä.

Koulukiusaamisesta suoraan kouluväkivaltaan

  • On puhuttava jo kouluväkivallasta
    On puhuttava jo kouluväkivallasta

Kotkalaisisessa "kivakoulussa" yhdeksäsluokkalainen poika pakotettiin syömään hevoskastanjoita ja pojan suuhun laitettiin paristoja. Paristot olivat vuotaneet suuhun ja sitä kautta muualle elimistöön. Sairaalassa poika joutui tähystysleikkaukseen. Sairaala on tehnyt poliisille ilmoituksen vakavan kiusaamistapauksen vuoksi. Poliisi taas kertoo, että rikosilmoitusta ei ole heille päätynyt. Kiusaamista oli tapahtunut jo kolmannelta luokalta asti ja jatkunut tähän päivään saakka. Äiti aikoo mennä koululle jälleen kerran selvittämään asiaa.

Tarina tuntuu tämän päivän Suomessa uskomattomalta mutta niin tavalliselta. Hyvin usein näissä tapauksissa on luutuneet käsitykset ja toimintamallit käytössä, joiden suojaan tapaukset verhotaan. Ensin korostetaan keskinäistä selvittelyä koulun kanssa yhteistyössä, jota tässäkin tapauksessa on jatkunut jo vuosia tuloksetta. Kun tilanne pahenee, astuu toimenpide-ehdotukset kuvioon. Vaikka tilanne saattaa olla jo selkeä terveysuhka uhrille ja vaatisi viranomaistoimia jatketaan sovittelu- ja keskustelukäytäntöjä. Kun tilanne pahenee ollaankin jo poliisviranomaisten kanssa tekemisissä. Tässä vaiheessa astuu poliisin oma toimintamalli esiin. Sekään ei aina ryhdy kouluväkivallan uhrin tapauksen tutkinnan aloittamiseen, vaikka selkeä syy tähän olisikin jo yleisen syytepohjan perusteella. Kotkan "kivakoulu"tapauksessa on hieman outoa, että sairaalaa pidetään jollakin tapaa asianosaisena ja poliisi kertoo, että se odottaa sieltä ilmoitusta.

Äiti taas puolestaan odottaa "kivakoululta" apua, jota se ei ole aiemminkaan kuuteen vuoteen sieltä saanut.

Tapaus on vakava henkeen ja terveyteen kohdistuva kouluväkivaltatapaus. Onko siis poliisi ollut tilanteen tasalla ja esittänyt äidille tutkimuspyynnön tekemistä? Pelkkä jutustelu poliisille ei riitä, koska poliisi ei toimi ilman tutkintapyyntöä.

Toinen taho on tietenkin Kotkan kaupunki ja sen sivistystoimen hallinto. Myös tämä taho on tietenkin lakien ja säädösten alainen toimielin. Koulutoimi ja sosiaalitoimi tekevät yhteistyötä johon kuuluu esim. kouluterveydenhuolto ja muu yleinen sosiaali- ja terveystoimi. Kouluterveydenhuollolla on käytössä oppilasdokumentaatio, jossa on esim. kysytty oppilaiden ja heidän huoltajiensa näkemyksiä oppilaan oppimisen ja hyvinvoinnin tilasta. Tässä kysytään myös mahdolliset koulukiusaamiset. Oppilaan ja huoltajan vastauksia verrataan toisiinsa. Kotkan "kivakoulussa" nämä asiat nousevat varmasti tutkinnan alle.

Kyseinen tapaus on raivoa herättävä. Ja saa näin ollakin. Löysin rantein koulukiusaamistilanteisiin puuttuvia viranhaltijoita on liikaa. Näihin viranhaltijoihin eivät tehoa keskustelut, eivätkä sähköpostit tai  vanhempainkokoukset. Ainoa tehokeino on mahdollisimman laaja julkisuus, joka tuo epäkohdat päivän valoon.

Kun uusia opetus-suunnitelmia laaditaan norsunluutorneissa ja vaaditaan yhä pitempiä digiloikkia, glamouria ja high lightia, niin usein unohdetaan se tärkein. Turvallisen oppimisympäristön takaaminen kaikissa olosuhteissa.

Oppilaiden vanhemmille olisi muun muassa järjestettävä seikkaperäinen opastus siitä kuinka heidän edunvalvonta voidaan oppilaan huoltajana toteuttaa ja tuoda esille porrastettu toimintamalli asian saattamiseksi kuntoon. 

Yhteiskunta on tasan yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Lapsi.

Päivitys seuraavana päivänä 29.8.2018

Kotkan tauti on ollut jo aiemmin vallalla. 

"Perheenäiti Terhi Mikkola kertoo tyttärensä koulukiusaamisen alkaneen viidennen ja kuudennen luokan välissä. Kiusaaminen toteutui rahan kiristyksenä, syrjimisenä, kuvien ottamisena ja niiden levittelynä, juorujen levittelynä ja tytön näkövamman pilkkaamisena"

"Koska kiusaamista ei saatu kuriin eikä tytön annettu edes vaihtaa luokkaa, tyttö vaihtoi tänä syksyä koulua. Mikkolan mukaan tytär käy peruskoulun viimeisen luokan satojen kilometrien päässä kotoa.

- Täytyy ihmetellä, että miten koulu on niin välinpitämätön puuttumaan oikeasti kunnolla kiusaamisiin

Iltalehti.

 

Ja taas päivitys seuraavalta päivältä 30.8.2018

Helsingissä 9 vuotiaa poika aikoi hypätä auton alle pitkään jatkuneen kiusauksen seurauksena.

Kyseisen koulun vastuuhenkilö ja ylempi hallinto julkaistaan nimineen kun saadaan tilanteesta enemmän infoa.

https://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/petra-kohtasi-lohduttoman-na...

Päivitys 4.9-18

Poliisiselvityksen mukaan kyseinen oppilas oli itse laittanut paristot suuhunsa ja rikosta ei epäillä tapahtuneen.

Mitkä syyt ovat tähän johtaneet monta vuotta kiusatun oppilaan kohdalla jäänee ikuiseksi arvoitukseksi asian salassapitovelvollisuuden vuoksi. Tutkivalta "laatujournalismilta" toivoisi hieman parempaa otetta.  

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (46 kommenttia)

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

Tuli vielä vahvempana tuossa mieleen, että oppilaiden vanhemmat tarvitsevat todellakin oman edunvalvontakurssin.
Kuinka innokas kunta on tällaisia järjestämään, onkin sitten toinen mielenkiintoinen aihepiiri.
Valitettavasti kaikki vanhemmat eivät syystä tai toisesta käytä kaikkia heille suotuja kanavia kouluväkivallan ja kiusaamisen estämiseksi.
Tällä en syyllistä huoltajia tietenkään.
Rikollinen on aina syyllinen.

Käyttäjän ArtoNakkila kuva
Arto Nakkila

Lasten kanssa työskentelevät ovat velvollisia ilmoittamaan lastensuojelun viranomaisille, jos heille on työssään herännyt epäilys lapseen kohdistuneesta väkivallasta.

"6 § Törkeä pahoinpitely[7]

Jos pahoinpitelyssä
1) aiheutetaan toiselle vaikea ruumiinvamma, vakava sairaus tai hengenvaarallinen tila,
2) rikos tehdään erityisen raa’alla tai julmalla tavalla tai
3) käytetään ampuma- tai teräasetta taikka muuta niihin rinnastettavaa hengenvaarallista välinettä
ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä pahoinpitelystä vankeuteen vähintään yhdeksi ja enintään kymmeneksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava."

Tässä mainitsemassasi tilanteessa on mitä ilmeisemmin aiheutunut hengenvaarallinen tila lapselle.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

Kyllä.
Ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönti on virkavirhe.
Monesti ilmoituksen tekemistä pelätää mutta turhaan.
Ilmoituksen tarkoituksena on käynnistää ns sisäinen tutkinta,
joka on salassapidon alaista viranomaistoimintaa.
Se ei siis ole vielä mikään tuomio puoleen tai toiseen.
Tärkeä asia tässä on myös se, että tilanne tulee virallisesti dokumentoitua.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Suomessa onkin se ongelma uudistetussa "lastensuojelulaissa"että rikoksen tekijät pääsevät pälkähästä koska useimmiten uhrin perheestä tehdään lastensuojeluilmoitus koska syyllisiä ei ei muka tiedeetä ja uhrit eivät uskalla kertoa jne.Lastensuojeluviranomaiset iskevät siis heikompaan ja HELPOMPAAN eli UHRIIN ja hänen perheeseensä.Samaan systeemiin perustuu KIVA-kouluprojekti jonka toimimattomuuden tiesivät rehtorit jo alkujaan monissa kouluissa,mutta jot averorahoilla jatketaan koska se tukee kerholaisten työpaikkojen tarvetta.Tämä systeemi tekee itse itselleen duunia.

Eli laki on jo itse se ongelma Ei ihme koska se laadittiinkin tukemaan liiketoimintaa lapsilla ja perheillä alun alkaen.RIKOKSET pitää laittaa poliisien hoidettavaksi ei näiden rouvakerholaisten kuten nyt.Tämäkin juttu kestää kuukausi tolkulla setviä ja lopputulos on:kiusattu lapsi huostataan tai perhe joutuu muuttamaan /lapsi vaihtamaan koulua ja kiusaamiskierre jatkuu.Tai kuten useasti lapsi tai nuori päätyy itsemurhaan.

Kiusattu on jo niin nurkkaan ajettu että hänen käytöksensä tulkitaan alkujuureksi kiusaamiselle ja hänet laitetaan psykiatrin tai muun vast.käskystä lääkittäväksi laitokseen tmv.ulkolaisten es.Mehiläisen osastolle 18v.asti.Näin toimitaan suomessa.

Juhani Vehmaskangas

"Kotkan "kivakoulu"tapauksessa on hieman outoa, että sairaalaa pidetään jollakin tapaa asianosaisena ja poliisi kertoo, että se odottaa sieltä ilmoitusta."

Syyllistyykö poliisi asiassa rikokseen kun se ei ala tutkia tietoonsa jo tullutta yleisen syytteen alaista rikosta oma-aloitteisesti?(!).

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

Voi olla, että poliisilla on omat kriteerinsä siitä, milloin yleinen tutkintakynnys ylittyy. Mutta hyvin oudolta näyttää poliisin toimet.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Lainsäädäntöön tarvittaisiin ehkä jotain tarkennusta? Jos vailla täyttä ymmärrystä oleva koira aiheuttaa vahinkoa, koiran huoltaja joutuu vastuuseen. Kun vailla täyttä ymmärrystä oleva kakaralauma aiheuttaa vahinkoa, pääsääntöisesti me kaikki olemma maksamassa, eikä huoltajille tule mitään sanktiota.

Sehän on selvä, ettei kouluilta voi kovin paljoa vaatia, koska niillä ei ole kovin paljon laillisia keinojakaan. Alkuunsa koulukiusaamistapausten vieminen aina poliisille voisi hieman auttaa?

Koulukiusaajille annettava lähestymiskielto olisi varmaankin kohtuullisesti toimiva, mutta siinä jouduttaisiin sitten ehkä lopulta keräämään kaikki kiusaajat omaan kouluunsa eikä sekään välttämättä riittäisi.

Joka tapauksessa blogissa esitetyt tiedot kuulostavat hyvin ikäviltä.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

Vertauksesi on osuva.
"Sehän on selvä, ettei kouluilta voi kovin paljoa vaatia, koska niillä ei ole kovin paljon laillisia keinojakaan"

Aika pitkälle keinovalikoima riittää kuten edelläkin on tullut esille.
Toinen asia on sitten kokonaan se, käytetäänkö niitä.
Osa opettajista on selänkääntäjiä ongelmille. He menettelevät vuodesta toiseen oppimallaan tavalla ja siihen ei myöskään kukaan puutu.
Näille vastuuttomille on tärkeää vain se, että he saava ns häiriköt pois käsistään ja seuraaville luokille.
Puuttumista, puhumattakaan varhaista puuttumista ei tapahdu missään vaiheessa.
Tällaisille opteusmaistereille on myös hyvin ominaista olla tajuamatta oppilaan eritystarpeita. Kouluterveydenhoitaja tajuaa paljon, (jos on hereillä) mutta siitä voi olla epätietoisuustta kuinka se itse oppimistilanne on hallussa.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Asiassa sekoitetaan kaksi asiaa eli koulukiusaaminen ja rikoslaissa sanktioitu väkivalta. Käytännössä nämä ovat usein kuitenkin yksi ja sama asia.

Terminä koulukiusaaminen on ainoastaan väkivallan valkopesty ilmaisumuoto, joka saattaa kuitenkin sisältää pahoinpitelyn tunnusmerkistön koko kirjon viattomasta lumipesusta aina puukotuksiin saakka.

Lastensuojelulaki velvoittaa jokaisen viranomaisen tekemään lapseen kohdistuneesta väkivallasta ilmoituksen poliisille.

Koulu ei ole tästä säännöstä poikkeus.

Aikuisten maailmassa ei valkopestä.

Siellä julkinen haukkuminen on kunnianloukkaus, töniminen lievä pahoinpitely, pattereitten syöttäminen törkeä pahoinpitely ja puukolla uhkaaminen laiton uhkaus.

Miten on mahdollista, että koulussa nämä kaikki haudataan nimikkeen kiusaaminen alle ja tekijät pääsevät monasti kuin koira veräjästä.

Maailma on ihmeellinen

Minuakin yritettiin aluksi kiusata uudessa koulussa yläasteella, kun olin ikäisekseni kevytrakenteinen, mutta oikea suorani oli pelottavan kova jo silloin. Sitten ei enää kiusattu, vaikka siipeeni sainkin.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Lapsiin kohdistuneet väkivalta- ja seksuaalirikokset ovat aina vaativaa esitutkintaa,
jolloin tutkinta tulisi suorittaa tiiminä tai parityöskentelynä. Lapsiin
kohdistuvat tutkintatoimenpiteet on mahdollisuuksien mukaan annettava
tähän tehtävään erityisesti perehtyneiden tutkijoiden suoritettavaksi.
Ongelma on siinä että nyt se lastensuojeluilmoitus tulisi tehdä KOULUSTA ja sen HENKILÖKUNNASTA,eihän kiusattu ole lastensuojelun kohde vaan kiusaajat ja ympäristö missä lapsen (alle 16v.lapsi suomen lain mukaan) ylipäätään lapsien kiusaaminen ja PAHOINPITELYT tapahtuvat.

Muiden viranomaisten ja lastensuojeluviranomaisen ilmoitusvelvollisuus poliisille
Lastensuojelulain 25 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla henkilöillä on velvollisuus
tehdä salassapitosäännösten estämättä ilmoitus poliisille, kun heillä
on tehtävässään tietoon tulleiden seikkojen perusteella syytä epäillä lapseen
kohdistunutta rikoslain 20 luvussa rangaistavaksi säädettyä tekoa.
Lastensuojeluviranomaisella on velvollisuus ilmoittaa poliisille lapseen kohdistuneesta
rikoslain 20 luvussa rangaistavaksi säädetystä teosta siten,
kuin lastensuojelulain 25 §:n 3 momentissa säädetään.

Sen lisäksi, mitä sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun
lain (812/2000) 18 §:n 3 momentissa säädetään oikeudesta antaa omaaloitteisesti
tietoja poliisille, lastensuojeluviranomaisen on salassapitoa
koskevien säännösten estämättä ilmoitettava poliisille, jos on perusteltua
syytä epäillä, että lapseen on kasvuympäristössään kohdistettu rikoslain
(39/1889) 21 luvussa rangaistavaksi säädetty henkeen ja terveyteen kohdistunut
rikos, josta säädetty enimmäisrangaistus on vähintään kaksi vuotta
vankeutta (lastensuojelulaki 25 d § 3 momentti).

MIKSI koulun henkilökunta ei noudata lakeja koska ne sitovat heitä,kuten kaikkia muitakin ihmisiä jotka ovat lasten ja nuorten kanssa tekemisissä?EI koulun kaikki henkilökuntaan kuuluvat voi olle SOKEITA koska usein kun lastaan haki koulusta seisoi opettaj anurkalla j akiusaajat ihan rauhassa tekivät tekosiaan.kaiken huippu oli se,että opettaja syytti lasta joka vasta tuli tunnilt aulos eikä ollut lähelläkään kiusattuja.Anteeksipyyntöä ei opettajan suusta tullut vaan ylimielinen käytös jatkui.NYT koulu tekee lastensuojeluilmoituksen kiusatusta ja poliisi aloittaa kiusatun kuulustelun ja silloin siitä tuleekin perheelle lastensuojeluasiakkuus ja kohta on lapsi ja koko perhe psykiatrilla ja jossakin laitoksessa perhekuntoutuksessa.

Tuosta taas tulee rikosilmoitus ja poliisin tehtävä on selvittää syylliset joista lastensuojelu ottaa sen jälkeen uhrinsa ,ei kiusatusta ja hänen perheestään.Vaikka kyllä se syyllinen on koulu &henkilökunta alun alkaen.Koulu on vastuussa lapsen ympäristön turvallisuudesta.

Välituntivalvojat,koulun sisälle valvojat eli henkilöitä jotka puuttuvat heti tilanteisiin jo ennaltaehkäisevästi.Ihan palkataan vaikka sieltä 700 000 työttömän joukosta.Ei mitään sossutanttoja tai muitakaan "huoliseulojia"vaan normaalijärkisiä aikuisia.Vaikka se hallitusta ja yksityistämis kumpp. ottaisikin aivoon ja rankasti ,kun bisnekset kusee, tulisi säästöjä ja hyvinvointia kouluihin ja perheille.Nyt leikkausten takia on koulujen kokoa kasvatettu jatkuvasti ja henkilökuntaa karsittu,opettajalla voi olla 2 luokkaa valvottavana ja sijaisia ei saa palkata.Erityislapset laitettiin normiluokille ja tuhannen oppilaan hirviökouluja ajoi kokoomushallitus keskustan kompatessa suomeen.Ei ollut vihreilläkään mitään sitä vastaan.

MIKÄ MAKSAA ETTEI hallitus tee mitään,kun yli 20 v.sitten asiantuntijat varoittivat jo tulevasta.Meni sitten raha ja sijoittajien etu lasten edelle.Tehdyillä ongelmilla kun tienataan.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

"Pääosin julkisista varoista, keräyksistä ja lahjoituksista rahoituksensa saavat kansalaisjärjestöt palkitsevat johtajiaan avokätisesti. Palkkakärkeen nousevat erityisesti tiettyjen lastensuojelualan järjestöjen johtajat. Parhaiten tienaavilla järjestöpomoilla on lähes ministeritason ansiot.
Linnanmäen huvipuistoa ylläpitävän Lasten Päivän Säätiön toimitusjohtaja Pia Adlivankin on yksi korkeapalkkaisimmista järjestöpomoista. Hänen vuositulonsa ovat 134 941 euroa, eli kuukausipalkka on yli 11 000 euroa. SPR:n pääsihteeri Irene Kumpula ansaitsee vuodessa mukavat 107 442 euroa, eli lähes 9 000 euroa kuukaudessa. Pelastakaa Lapset ry:n pääsihteeri on ex-kansanedustaja Hanna-Markkula-Kivisilta. Hänen vuosiansionsa ovat 100 578 euroa. MLL:n pääsihteerin Milla Kalliomaan vuositulot ovat 94 749 euroa.

Monet sadan tuhannen euron vuosipalkkaa nauttivat järjestöpomot ovat toimineet myös Valtakunnallisessa sosiaali- ja terveysalan eettisessä neuvottelukunnassa ETENE:ssä, joka on vastustanut muutamien tuhansien eurojen kipukorvausten maksamista sosiaalihuollon kaltoinkohtelemille. ETENE on mm. linjannut, että korvausten maksaminen lobotomiapotilaille avaisi portteja muillekin ryhmille vaatia korvauksia. ETENE mainitsee perusteluissaan muun muassa pakkosteriloidut ja -kastroidut ihmisryhmät.
Samoilla perusteluilla myöskään sijaishuollossa kaltoinkohdelluille ei makseta korvauksia ja puuttuva valvonta takaa, että kaltoinkohtelu sijaishuollossa voi jatkua. "

#STEA #RAY #ETENE #SITRA #NESTE #Veikkaus #Soste #Silta #Hope #Voikukkia #Itla #Eduskunta #Hallitus #MTKL #KHO #KO #HO https://www.lokakuunliike.com/…/vertaistyosta-ei-makseta-so…

ELI KORVAUKSIA EI makseta yhdellekkään lapselle tai perheelle koska näiden intresseissä ei ole perheiden hyvinviointi tai oikeudenmukaisuus.Näistä koulukiusaamisista ovat perheet kirjoittaneet vuosikausia,kuten muustakin perheiden kohtelusta suomessa,kiinnostusta ei ole ollut.Ne lapset ja nuoret jotka päätyvät itsemurhaan niistä nämä eivät halua puhua koska julkisuudessa ikävä tahra näiden satapäisten kerholaisten toimintaan.Kiusaamista on muunlaistakin ja ihan viranomaisten toimesta tapahtuvaa.

KIVA-koulu projekti(kaksi daamia keksi) joka on osa tätä veronmaksajien rahoilla kustannettavaa "lastensuojelua"kuuluu samaan kastiin kuin varhainen puuttuminen ,huoliliputukset(sitra-sijoittaja) jne.joita on veronmaksajien rahoilla kehitelty sadoittain näiden lastensuojelun toimijoiden työpaikkoja säilyttämään ja verorahoja polttamaan.KIVA-koulu projektista rehtorit sanoivat jo alkujaan ettei sillä poisteta kiusaamista kouluista.

Normaalijärkisistä ihmisistä koostuva ryhmä taas sai tuloksia mutta kateelliset kerholaiset ja muu sisäpiirien rouvakerho kateellisuuttaan ja katkeruuttaan aloitti mustamaalaamiskampanjat näitä kohtaan KOSKA moottoripyörillä liikkuivat.Näiden rouvakerhojen suurin PELKO olikin se että tuloksia syntyi j akiusaamista saatiin vähennettyä.KIVA-koulu projekti taas ei ole tuonut mitään muuta kuin veronmaksajien rahan palamista ja kiusaajille apua monessa koulussa.

Kiusatut lapset PERHEINEEN ovatkin se taho,joka saa sosiaaliviranomaisten myllytyksen kokea ja SYYLLISIÄ etsitään sieltä,koska HEIKOMPIA ON HELPOMPI LÖYDÄ JA SYYLLISTÄÄ.vastenmielisin ILMIÖ ON SE ETTÄ TÄHÄN PROJEKTIIN OSALLISTUVAT kaikki MUUTKIN "MONIAMMATILLISET ASIANTUNTIJAT TAHOT"silloin kun halutaan kaupungissa tai kunnassa päästä eroon kiusatusta lapsesta perheineen.

Kouluisa on opettajia ja terveydenhoidon henkilökuntaa joka tekee myös lastensuojeluilmoituksia perheistä ,silloin kun vanhemmat alkavat puolustaa oikeuksiaan.Näile tahoille perhe joka ei nöyrry ,anna periksi ON UHKA josta pitää päästä eroon konstilla millä hyvänsä.Lastensuojeluviranomaiset taas eivät koskaan myönnä virheitään,he jopa kostavat perheille jotka uskaltavat puolustaa itseään ja lapsiaan.

Siellä on kouluissa opettajia ja vanhempia jotka keskenään levittävät muiden perheiden asioita selän takana,ja opettavat samat mallit myös lapsilleen.Kiusaamisikierre tai oikeammin syrjintä ja vainoaminen alkavat jo päiväkodissa ja kuinka ollakaan:siinä ovat mukana kaikki tahot henkilökunta mukaa lukien.Pelkästään vanhempien mielipiteet ,ulkonäkö tmv.riittävät.Henkistä kiusaamista on ihan siellä aikuisten puolella ei tarvita mitään syitä.Usein sen kiusaamisen takana jopa ovat nämä tahot joiden tehtävä olisi perheitä auttaa.

Suomessa on ongelmana se ettei täällä ylipäätään ole yhtäkään PUOLUEETONTA tahoa joka antaisi perheille apua ja takaisi oikeudenmukaisen kohtelun.KESKUSTA-KOKOOMUS vastaavat lasten ja perheiden hyvinvoinnista koska heidän ministereidensä käsissä ovat nämä asiat.Se ETTEI kumpaakaan ministeriä kiinnosta sentinvertaa perheiden ja lasten ASEMA SUOMESSA ylipäätään,kuten ei toki monia muitakaan enää.

" Lapsen oikeuksien sopimuksen LOS:n toimeenpano on nimenomaan Sosiaali- ja terveysministeriön vastuulla mutta Saarikkoa toimeenpano ei ole kiinnostanut.
Saarikko ei ole myöskään saanut aikaiseksi eikä edes aloitettua jo myöhässä olevaa selontekoa lastensuojelusta, jonka piti valmistua jo vuonna 2015, ilmeisesti sen takia, että pelkää selonteon hallitukselle epämieluisia löydöksiä. Olisi ikävä joutua jälleen toistamaan kuinka "Kukaan Suomessa ei tiedä ovatko lastensuojelutoimien kohteina oikeat lapset, miksi heidät sijoitettiin, missä olosuhteissa he elävät ja miten lastensuojelun toimet ovat heihin vaikuttaneet" (STM, Toimiva lastensuojelu, 2013).

Lasten oikeuksien sijaan Saarikkoa tuntuu kiinnostavan Keskustan asemien varmistelu maakuntahallinnossa.

LOS ei kiinnosta myöskään ammatillisen koulutusuudistuksen hätiköintiin, digiloikkaan, päivähoito- oikeuksien kaventamiseen, yliopistojen rahoituksen leikkauksiin ja tutkimustulosten kaupallistamiseen, vihapuheen vastustamiseen ja sääntelynpurkuun keskittynyttä Sanni Grahn- Laasosta."

#Keskusta #Kokoomus #Hallitus #Eduskunta
https://www.lokakuunliike.com/…/selvitys-lapsi-ja-perhelaht…

JOSTAKIN KUMMAN SYYSTÄ SUOMESSA ON VAIETTU TÄYSIN LASTEN JA PERHEIDEN ASIOISTA NYKYSUOMESSA JA VARSINKIN sen jälkeen kun lapsilla ja perheillä alettiin tekemään BISNESTÄ,eli LIIKETOIMINTAA.

http://elisacichoracki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/25...

Tiedoksi kaikille mattimyöhäisille että suomessa ovat perheet hakeneet jo toistakymmentä vuotta oikeutta mutta hallitusta ei kiinnosta,koska LIIKETOIMINTA on 1.ja ASIAKKAITA SAADAAN NÄIDEN ONGELMIEN kautta,ja niitä TEKEMÄLLÄ. Ensinnä ennenkuin alkaa kirjoittamaan lasten ja perheiden asioista kannattaa tai pitää ottaa selvää missä "sivistynyt hyvinvointi-suomi"oikein makaa tässäkin ihmisoikeus ja lastenoikeuskysymyksessä.Sitä törkyä löytyy niin paljon ettei poliitikot ja ministerit kehtaa,eivätkä uskalla sitä julkisuuteen päästää,menisi maine ja lopullinenkin "uskottavuus"näiltä monikansallisten yhtiöiden lobbareilta ja sijoittajien etujen ajajilta.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

Kirjoituksesi herättää monta mielenkiitoista kysymystä.
Yksi niistä on tämä ns järjestelmän tahallinen ylläpitoajatus, ilman että epäkohtiin aidosti haluttaisiinkaan muutosta.
On todellakin selvitettävä mikä mättää.

"ennenkuin alkaa kirjoittamaan lasten ja perheiden asioista kannattaa tai pitää ottaa selvää missä "sivistynyt hyvinvointi-suomi"oikein makaa..."

Itse otin tämä Kotkan esimerkiksi juuri sen vuoksi, että tässä näyttäisi olevan kaikki edellytykset saattaa asianosaiset tekijät, kuten myös viranhaltijat lailliseen virkavastuuseen ja nahkurin orsille vastaamaan tekemättä jättämisistään.
Ennakkopäätökset tulee hakea vaikka korkeimmasta hallinto-oikeudesta tulevien tapausten ja tuomioiden linjaamiseksi.

Tätä menettelyä tulisi nyt vaatia mahdollisimman monen suomalaisen.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

Jukka-Pekka.
"Lastensuojelulaki velvoittaa jokaisen viranomaisen tekemään lapseen kohdistuneesta väkivallasta ilmoituksen poliisille"

Kun soteuudistus etenee, tämä tulee sotekeskusten erityisalueeksi jota myös valvotaan.
Jos sotekeskusten luottamushenkilöt ovat valveilla, he seuraavat tilannetta.
Enää koulukiusaamis- ja väkivalta ei jää kunnan omaksi sisäiseksi suhmuroinniksi verhojen takana.
Toisin sanoen, tästä alkaa vastaamaan korkeamman tason viranhaltija joukko, jolla ei ole äidinmaito suhdetta mihinkään kuntaan.
Näin ainakin pitäisi tulla menemään.
Ja ylinpänä elimenä maakunnallisen sosiaalitoimen valvonnassa on aluehallintovirasto (AVI)
Ja kuten sanottu, onnistumisen edellytyksenä on asiaansa paneutuvat ja tarvittaessa tiukasti epäkohtiin puuttuvat maakunnalliset luottamushenkilöt.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Eri ikäryhmät

Rikosoikeudellinen vastuuikäraja on Suomessa siis 15 vuotta. Tällöin rikoksentekijään ei sovelleta rikosoikeudellisia, vaan lastensuojelullisia toimia ja vahingonkorvausvastuuta.

Suuri osa nuoria koskevasta rikosoikeudellisesta erityissääntelystä koskee 15-17 vuotiaita, niin sanottuna nuoria henkilöitä. Rikoksen tekeminen sanotussa iässä on rangaistusasteikon lieventämisperuste, jolloin rangaistus mitataan lievennetyltä asteikolta. Alle 18-vuotiasta ei voida koskaan tuomita elinkautiseen vankeusrangaistukseen. Tätä ikäryhmää koskevat myös toimenpiteistä luopumisen ja ehdollisen vankeuden käytön edellytyksien laajentaminen. Nuori henkilö tulisikin lähtökohtaisesti tuomita ehdolliseen vankeusrangaistukseen, jos teon katsotaan edellyttävän vankeusrangaistuksen tuomitsemista. Ehdoton vankeustuomio pannaan yleensä täytäntöön erityisissä laitosolosuhteissa. Nuori rikoksentekijä (15-20 vuotias) vapautuu myös ehdottomasta rangaistuksesta muita aiemmin.

KUN äiti on tehnyt rikosilmoituksen, poliisin on se tutkittava.Lastensuojelu ei siis UHRIN ja pahoinpitelyn kohteeseen voi kynsiään iskeä,kuten useimmiten tapahtuu,vaan näihin rikoksen tekijöihin.Sairaala taas ei voi uhrista tehdä mitään lastensuojeluilmoituksia,KOSKA uhri ei ole pahoinpidelty vanhempien tai jonkun muun toimesta vaan KOULUSSA JA OPPILAIDEN TOIMESTA ei sairaalan henkilökunta voi alkaa omasta päästään tehtailemaan näkemyksiään joiden mukaan UHRI olisi se syylllinen osapuoli.Kun äiti teki rikosilmoituksen ON POLIISIN TEHTÄVÄ hoitaa homma,ei sairaalan.TAI jos sairaala on tehnyt lastensuojeluilmoituksen se TIETÄÄ RIKOKSEN TEKIJÄT,ja on heistä tehnyt ilmoituksensa.Muttei siltikään ole mikään tuomioistuin tai poliisi joka rikokset selvittää.

Uhrista taas jos ovat tehneet se on aiheeton joten äiti voi hakea korvauksia aiheettomasta ilmoituksesta,koska uhri ei ole lastensuojelun toimenpiteiden kohde,vaan rikoksen tekijät ja heidän perheensä.Koulun ja sen henkilökunnan ohella.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

"Kun uusia opetus-suunnitelmia laaditaan norsunluutorneissa ja vaaditaan yhä pitempiä digiloikkia, glamouria ja high lightia, niin usein unohdetaan se tärkein. Turvallisen oppimisympäristön takaaminen kaikissa olosuhteissa."

Opetussuunnitelmissa ei ole unohdettu kiusaamista, eikä se ole ristiriidassa sisältötavoitteiden kanssa. Koulujen pitää laatia seuraava suunnitelma:

"Oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä laaditaan suunnitelma. Siinä otetaan huomioon sekä oppilaiden keskinäiset että oppilaiden ja aikuisten väliset vuorovaikutussuhteet koulussa. Suunnitelmassa kuvataan:
• kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäiseminen ja siihen puuttuminen
• edellä mainittujen asioiden käsittely yhteisö-, ryhmä- ja yksilötasolla
• yksilöllinen tuki, tarvittava hoito, muut toimenpiteet ja jälkiseuranta sekä teon tekijän
että sen kohteena olevan osalta
• yhteistyö huoltajien kanssa,
• yhteistyö tarvittavien viranomaisten kanssa
• suunnitelmaan perehdyttäminen ja siitä tiedottaminen henkilöstölle, oppilaille, huoltajille
ja yhteistyötahoille
• suunnitelman päivittäminen, seuranta ja arviointi."
https://www.oph.fi/download/163777_perusopetuksen_... (s. 83).

Yläkoulussa ja lukiossa yksittäisten aineenopettajien on aika hankala nähdä ja puuttua sellaiseen kiusaamiseen, joka ei ilmene heidän tunneillaan tai valvonnassaan. Ryhmät vaihtuvat usein ja yksittäisten oppilaiden kanssa ei vietetä kuin muutama tunti viikossa ja välillä saattaa olla viikkojen taukoja.

Nähtyyn ja ilmoitettuun kiusaamiseen puuttuminen on myös hankala homma. Opettajillekin helpoin ratkaisu olisi vain aina siirtää kiusaajat jonnekin muualle mutta missä vaiheessa ja mihin onkin sitten vaikeampi kysymys.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

"Opetussuunnitelmissa ei ole unohdettu kiusaamista, eikä se ole ristiriidassa sisältötavoitteiden kanssa. Koulujen pitää laatia seuraava suunnitelma"

Kirjauksia ja tavoitteita voi olla mutta käytännön toimenpiteet ja niiden dokumentoitu seuranta voikin olla aivan eri asia.
Ohjeita ja kirjauksia voidaan laatia myös siksi, että viranhaltioiden selusta on varmistettu. Koskee myös päättäjiä.
Valitettavasti.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

Mutta sinä kirjoitit kuitenkin siitä, että kun suunnitelmia laaditaan niin on unohdettu. Ei ole unohdettu vaan nimenomaan on suunnitelmat kiusaamisen ehkäisyä varten on laadittu. Jos käytäntö ei toimi niin eihän se sitten ole vika siellä laatijoiden norsunluutornissa vaan jossain muualla.

Sinä olet nyt sitten sitä mieltä, että opettajat eivät noudata suunnitelmia.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen Vastaus kommenttiin #22

Jussi.
Ilmaisin asian ehkä huonosti. Juuri sitä tarkoitin, että jossain matkalla se ydinasia, koulurauha, unohtuu. Tuo ketjun viimeinen kommenttini tuo juuri Kotkan esimerkillä ilmi ristiriidasta mikä vallitsee hienoja sanoja sisältävän suunnitelman ja tämän päivän todellisuuden välillä.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #23

Ongelma ei siis mielestäsi olekaan norsunluutornissa vaan kentällä toteutettavissa käytännöissä. Kouluissahan on kuitenkin aika hyvä rauha Suomessa.

Jos katsotaan tuota Kotkan tapausta niin miten mielestäsi esimerkiksi syrjimistä ja juorujen levittämistä pitäisi ehkäistä? Opettajat voivat kyllä estää syrjinnän tunnilla ryhmissä mutta miten opettaja voi ehkäistä kaveriporukoiden syrjintää ja juoruamista kouluissa?

Monet tarjoavat koulun ulkopuolelta kauniita ajatuksia, että näin ei saisi olla mutta kovin paljon konkreettisia neuvoja ei tarjota sen ehkäisemiseksi. Kouluissa tehdään paljon näiden ehkäisemiseksi mutta monia ikäviä asioita on vaikea kitkeä.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen Vastaus kommenttiin #24

Jussi.
No kyllä se vika siellä norsunluutorneissa on siinä mielessä, että kuten sanoin, korostetaan opetushallinnon näkyä "kiiltokuva" koulusta ja se todellinen kaiken oppimisen perusta, rauhallinen ja turvallinen oppimisympäristö jää vähemmälle.
Tämä vähemmälle jääminen pitää sisällään juuri sen, että kontrolli ja seuranta pettää kenttätasolla. Kauniista fraseologiasta huolimatta.
Tuo mitä mainitsit, että on vaikea valvoa, ei ole ongelma nykypäivänä.
Nykytekniikka mahdollistaa kouluympäristön joka kolkan tarkan ja dokumentoivan valvonnan, jos se vain halutaan toteuttaa.

Siis koululaitos ei Suomessa ole pystynyt ITSE takaamaan kaikille perusoikeutta, turvallista oppimista.

Tämän roolin valvojaksi on tullut sosiaali- ja terveystoimi, joka toimii.
Ja Kotkan tapauksn jälkeen luulen vahvasti, että myös poiliisi suhtautuu ongelmaan entistä tiukemmin.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #25

"Tuo mitä mainitsit, että on vaikea valvoa, ei ole ongelma nykypäivänä.
Nykytekniikka mahdollistaa kouluympäristön joka kolkan tarkan ja dokumentoivan valvonnan, jos se vain halutaan toteuttaa."

Voitko hieman konkretisoida, että millä nykytekniikalla sinä ehkäiset nuorten kaveriporukoiden syrjintää ja juoruamista? Tarkoitatko, että kun on vain kameravalvonta niin se ratkaisee nuo ongelmat? Lienee IT-asiantuntijan näkemys asiasta mutta sillä ei ole paljoakaan tekemistä koulun arjen kanssa.

"No kyllä se vika siellä norsunluutorneissa on siinä mielessä, että kuten sanoin, korostetaan opetushallinnon näkyä "kiiltokuva" koulusta ja se todellinen kaiken oppimisen perusta, rauhallinen ja turvallinen oppimisympäristö jää vähemmeälle."

Kuka korostaa liikaa? Missä tämä liika korostaminen näkyy? Kiusaamisesta puhutaan kaikilla tasoilla ja siihen pyritään puuttumaan mutta kouluissa on paljon muitakin puheenaiheita ja ongelmakohtia.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen Vastaus kommenttiin #27

"Voitko hieman konkretisoida, että millä nykytekniikalla sinä ehkäiset nuorten kaveriporukoiden syrjintää ja juoruamista? Tarkoitatko, että kun on vain kameravalvonta niin se ratkaisee nuo ongelmat?"

Tässä on kyse jo laajemmastakin yhteiskunnallisesta ilmiöstä kuin pelkästään koulumaailmasta. Mutta kuten jo sanoin, elämme yhä kiihtyvästi muuttuvassa maailmassa, jossa oikeudenmukaisuuden saamisen edellytys on näytön esittäminen.
Tänään niin kutsutut body kamerat ovat käytössä monilla viranomaistahoilla.
En pidä ollenkaan mahdottomana ajatusta siitä, että tämä eräänä päivänä mahdollistettaisiin vapaaehtoisena ja tietenkin tietyin ehdoin esim. koulumaailmassa.
Ja en edelleenkään suostu väärinymmärretyksi kiivaasta tahdostasi huuolimatta. Ongelmat eivät vielä ratkea tällä.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #32

Tässä on nyt tosiaan väärinkäsitys. Minä olen koko ajan kysynyt sinulta selkeitä neuvoja sinun itse esittelemäsi esimerkin tapaisen kiusaamisen ehkäisyyn. En oleta, että ratkaiset ongelmat neuvoillasi kokonaan mutta olisi hyvä jos ne liittyisivät jotenkin niiden ehkäisyyn. Näin ei mielestäni ole.

Opettajat puuttuvat kyllä hyvin kiusaamiseen, jonka he pystyvät havaitsemaan ja opettajia uskotaan, kun he siitä raportoivat. Miten opettajien body kamerat auttavat ehkäisemään kiusaamista, jota he eivät pysty itsekään havaitsemaan, kuten kaveriporukoiden syrjintää ja juoruamista?

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen Vastaus kommenttiin #33

"Miten opettajien body kamerat auttavat ehkäisemään...

No tämä on lähinnä opettajien osuus ja "selkänoja"
Ja liittyy siihen jo aikoinaan hienoon "integrointi" ajatukseen, että kaikki samaan luokkaan oli oppilaan erityisavun tarve mikä tahansa.
Jälleen palataan siihen, ettei todellisesta tilanteesta jäisi mutu tuntuma, niin tässä tapauksessa jää selkeä näyttö.
En tiedä onko tämä ajastaan jäljessä vai edellä oleva ajatus mutta idea turvallisuuden lisäksi olisi tämä.
Näin varmaan on kuten mainitsit, että opettajaa uskotaan enemmän kun ennen.
Reaaliteetit op.järjestäjille ovat paljastuneet mutta viiveellä.

En todellakaan pidä itseäni opeteusalan ongelmien ratkaisijana ja siksi näitä "käpyjä" ilmaan heittelen.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #34

"No tämä on lähinnä opettajien osuus ja "selkänoja"
Ja liittyy siihen jo aikoinaan hienoon "integrointi" ajatukseen, että kaikki samaan luokkaan oli oppilaan erityisavun tarve mikä tahansa."

Mutta kun ongelma on, että opettaja ei näe kaveriporukoiden juoruamista ja syrjintää. Ei sitä silloin mikään vartalokamerakaan näe.

"Jälleen palataan siihen, ettei todellisesta tilanteesta jäisi mutu tuntuma, niin tässä tapauksessa jää selkeä näyttö."

Sinun esimerkkitapauksessasi kiusaaminen oli sellaista, että sitä ei opettaja välttämättä nähnyt tai kuullut itse lainkaan, niin miten vartalokamera auttaa siinä? Opettajat pystyvät kyllä puuttumaan suoraan kiusaamiseen, jonka he itse näkevät ja kuulevat. Heitä myös uskotaan kun he siitä kertovat.

Minä olen pyytänyt neuvoja siitä miten sinun mielestäsi kiusaamista voitaisiin ehkäistä sinun esimerkkitapauksesi kaltaisessa tilanteessa.

"Näin varmaan on kuten mainitsit, että opettajaa uskotaan enemmän kun ennen."

Kyllä opettajiin on käsittääkseni aina luotettu näissä asioissa.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen Vastaus kommenttiin #35

"Mutta kun ongelma on, että opettaja ei näe kaveriporukoiden juoruamista ja syrjintää. Ei sitä silloin mikään vartalokamerakaan näe."

Kyllä näin.
Mutta aivan kuin opettajan tapauksessa, tässä on kyse taas oppilaan henkilkohtaisesta "selkänojasta".
Nytkin,,,vikkelimmät käyttävät kännykameraa mutta sen taltoinnista ei jää tietoa konfliktia edeltävästä tilanteesta.

Perustelen tätä sillä, että esim. kameroiden katuvalvonnassa kiusaus ylittää rikoksenkin tekokynnys nousee, kun tiedetään että faktat käy ilmi ja käry käy.
Tämäkään ei titenkään estä kaikkea, mutta on hidaste.

"Sinun esimerkkitapauksessasi kiusaaminen oli sellaista, että sitä ei opettaja välttämättä nähnyt tai kuullut itse lainkaan, niin miten vartalokamera auttaa siinä? Opettajat pystyvät kyllä puuttumaan suoraan kiusaamiseen, jonka he itse näkevät ja kuulevat. Heitä myös uskotaan kun he siitä kertovat"

Uhrin vartalokamera on pelote kiinnijäämisestä.

"Kyllä opettajiin on käsittääkseni aina luotettu näissä asioissa"
No näin ei aina ole ollut. esimerkiksi eri viranhaltijatahot jotka ovat olleet varhaisesta saakka oppillaan elämässä mukana eivät ole luottaneet toisiinsa. Viranomaistieto on pimitetty ja jätetty saattamatta seuraavan viranhaltijan haltuun. Tämä ei niinkään korostu myöhemmässä vaiheessa opettajien välillä, vaan päivähoito, esikoulu ja peruskoulu osiolla ja opetustoimen ja sosiaalitoimen välillä. Ainakin aiemmin tässä oli luutuneet käsitykset juuri salassapitovelvollisuuden osalla. Voi olla, että nyt on muutosta tapahtunut parempaan suuntaan.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #38

"Mutta aivan kuin opettajan tapauksessa, tässä on kyse taas oppilaan henkilkohtaisesta "selkänojasta".
Nytkin,,,vikkelimmät käyttävät kännykameraa mutta sen taltoinnista ei jää tietoa konfliktia edeltävästä tilanteesta."

Miten oppilaat voivat tallentaa tilanteet, joissa heistä juorutaan selän takana? Ja siis oppilaiden pitäisi oppia tallentamaan nopeammin heihin kohdistuvat pilkka?

"Uhrin vartalokamera on pelote kiinnijäämisestä."

Ahaa, eli mielestäsi kiusatuille pitäisi laittaa kamerat koulupäivän ajaksi tallentamaan heihin kohdistuvaa kiusausta? Tämä mielestäsi vähentäisi kiusaamista? Nyt epäilen, että olet pahasti irtaantunut koulumaailmasta kun ehdotat tuollaista.

"No näin ei aina ole ollut. esimerkiksi eri viranhaltijatahot jotka ovat olleet varhaisesta saakka oppillaan elämässä mukana eivät ole luottaneet toisiinsa."

En siis tarkoittanut, että siirtyykö tieto eri toimijoiden välillä tehokkaasti vaan sitä, että kun opettaja raportoi siitä mitä tapahtui, niin hänen kertomuksiinsa yleensä ottaen luotetaan. Hyppäsit taas ihan uuteen aiheeseen.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen Vastaus kommenttiin #39

"Nyt epäilen, että olet pahasti irtaantunut koulumaailmasta kun ehdotat tuollaista"
Ai niinkö?
Odetellaanpa muutama vuosi.
Olen sitä mieltä, että varhaisessa vaiheessa ihmisen elämässä tapahtuvat erittäin kielteiset seikat pakottavat myös valtiojohdon ja opetushallituksen kääntämään kaikki kivet asiantilan parantamiseksi.
Euro on kova konsultti ja nuoren elämä kallis.

Sovitaan vain että hyppäsin.
Mutta luottamusasia on tärkeä aihe, esiintyi se sitten millä tasolla tahansa.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #40

Olet siis täysin vakavissasi, että opettajien pitäisi pukea koululaisille vartalokamerat, jos epäilevät, että heitä kiusataan? Etkä näe, että mikä siinä voisi mennä pahasti pieleen?

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen Vastaus kommenttiin #41

Käsittämätöntä vääntöä ja tahallista väärin tulkintaa tuolta tasolta. No comments.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #44

Minkä tulkitsin väärin? Sinä itse puhuit uhrin vartalokamerasta pelotteena. Etkö siis tarkoita, että kiusatuille(uhreille) puettaisiin vartalokamerat kiusaamisen ehkäisemiseksi.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen Vastaus kommenttiin #45

Sanoin:"Tänään niin kutsutut BODY kamerat ovat käytössä monilla viranomaistahoilla.
En pidä ollenkaan mahdottomana ajatusta siitä, että tämä eräänä päivänä mahdollistettaisiin VAPAAEHTOISENA ja tietenkin TIETYIN ehdoin esim. koulumaailmassa"

Mitä tässä on sellaista mitä et luettuasi ymmärrä?
Pukemistulkintasi on erikoinen.

Asemassasi ja koulutuksesi perusteella sinun tulisi pystyä huomattavasti parempaan.
Kuitenkaan et ole esittänyt mitään varteenotettavaa kehitysideaa blogin ongelmaan koko keskustelumme aikana.

Lopetan jankkaavan keskustelun kanssasi tähän.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen Vastaus kommenttiin #24

Jussi.
"Jos katsotaan tuota Kotkan tapausta niin miten mielestäsi esimerkiksi syrjimistä ja juorujen levittämistä pitäisi ehkäistä? Opettajat voivat kyllä estää syrjinnän tunnilla ryhmissä mutta miten opettaja voi ehkäistä kaveriporukoiden syrjintää ja juoruamista kouluissa?"

Tämä on laajeneva ongelma ja verrattavissa jo henkiseen väkivaltaan.
Tässä on kaksi osa-aluetta.
Opettajat, jotka toimivat virkavastuulla. Juoruihin ja muihin suoranaisiin panatteluihin on vaikea vastata, ainakaan julkisesti, koska suurena vaarana on, että syyllistytään virkavirheeseen tai salassapitovelvollisuuden rikkomiseen.
Yleensä viranhaltijoiden käsittelemät KAIKKI asiat pysyvät kouluseinien sisäpuolella. Julkiseen tilanteeseen on siten vaikea puuttua. Yksittäinen opettaja voi tehdä häneen kohdistuvasta rikosepäilystä tutkimuspyynnön siinä missä muutkin kansalaiset. Näin "kohteeksi" joutuneiden tulisi menetellä entistä useammin.
Suuressa roolissa tässäkin on kunta. Kuinka se huomioi hallintosäännöissään muuttuvan koulumaailman? Ja kuinka se varautuu ongelmatapausten minimointiin. Vuodesta toiseen toisilta tai itseltään kopiotu malli on usein aikansa elänyt.

Juoruamista esiintyy enenevässä määrin koko yhteiskunnassa. Se on epätoivoinen vallan (usein oletetun sellaisen) säilyttämisen väärä työkalu. Yhtenä keinona vastata tähän kouluissa kuin muuallakin, on vaatia aina faktatiedon esittämistä.

Opettajan tulee olla hereillä ja uskaltaa ottaa asiat yhteiseen käsittelyyn. Se vaatii rohkeutta jota usein ei löydy. Kuitenkin on niin, että jos esim. peruskoulun opettaja on heti ensimmäiseltä luokalta ottanut oikein ohjat käsiinsä ja koko ajan korostaa sitä, että asiat ratkotaan ja tuodaan luokan keskuudessa myös päivän valoon, niin epätoivottua asiantilaa ei pääse syntymään. Tämä vaatii opettajalta kokaikaista hereillä oloa. Tässä korostuu myös voimallisesti se, että pidetään jakuvasti yhteyttä vanhempiin.

Lienee myös niin, että juoruiluihin ja niiden ylläpitäjiin on syytä pitää ns "hajurako"
Bensaa on turha heittäa liekkkeihin, koska usein saattaa olla jo niin, että ollaan tekemisissä orastavien ns mt-ongelmaisten kanssa. Uhri ei yleensä tiedosta mistä on perimmiltään kyse. Kohteeksi joutunut lapsi itsessään on melko aseeton asian hallitsemiseen. Siihen tarvitaan kouluterveydenhoitajan ja sosiaaliauttajan kättä. Tämän täytyy tapahtua ajoissa.
Täytyy muistaa, että myös lapsen kunnian loukkaaminen on rikos.
Kun tällaistä asianosainen havaitsee, jälleen dokumentointi on tärkeää. E-mailit, kuvat tekstarit, muistiot, pöytäkirjat, videoflipit tarkasti talteen.
Tähän tämä maailma on valitettavasti mennyt.
Ilman pitävää näyttöä ei oikeutta saa kukaan.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #26

"Juoruamista esiintyy enenevässä määrin koko yhteiskunnassa. Se on epätoivoinen vallan (usein oletetun sellaisen) säilyttämisen väärä työkalu. Yhtenä keinona vastata tähän kouluissa kuin muuallakin, on vaatia aina faktatiedon esittämistä."

Kun teinit jouruavat toisistaan ja se alkaa mennä kiusaamisen puolelle niin vastauksesi on, että vaaditaan faktatiedon esittämistä? Ja tämän vaatimuksen myötä sitten tuo juoruaminen loppuu?

"Opettajan tulee olla hereillä ja uskaltaa ottaa asiat yhteiseen käsittelyyn. Se vaatii rohkeutta jota usein ei löydy. Kuitenkin on niin, että jos esim. peruskoulun opettaja on heti ensimmäiseltä luokalta ottanut oikein ohjat käsiinsä ja koko ajan korostaa sitä, että asiat ratkotaan ja tuodaan luokan keskuudessa myös päivän valoon, niin epätoivottua asiantilaa ei pääse syntymään. Tämä vaatii opettajalta kokaikaista hereillä oloa. Tässä korostuu myös voimallisesti se, että pidetään jakuvasti yhteyttä vanhempiin."

Tämä on aika hienoa höttöä. Opettajan siis pitää olla koko ajan hereillä, ottaa ohjat ja korostaa sitä, että asiat ratkotaan luokan keskuudessa niin syrjintä ja juoruaminen loppuvat? Opettajatjan ovat koko ajan aktiivisemmin yhteydessä vanhempiin.

"Kun tällaistä asianosainen havaitsee, jälleen dokumentointi on tärkeää. E-mailit, kuvat tekstarit, muistiot, pöytäkirjat, videoflipit tarkasti talteen."

Tämä on selkeä, konkreettinen esitys toimenpiteistä mutta ei tietenkään sellainen, johon opettajalla olisi minkäänlaista valtuutta.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen Vastaus kommenttiin #29

"Ja tämän vaatimuksen myötä sitten tuo juoruaminen loppuu?"
Enhän toki näin ole väittänyt.
Faktan vaatiminen on opetustilanne siinä missä muukin opetus. Henkilö, joka suoltaa potaskaa, joutuu myöhemminkin elämässään siitä vastaamaan faktoja vastaan. fktan vaatiminen on keino yrittää saada henkilö ymmärtämään viimeinkin, että kyseessä on ehkä hänen loppueläämäänsä koskevasta luottamuksesta.

"Tämä on aika hienoa höttöä. Opettajan siis pitää olla koko ajan hereillä, ottaa ohjat ja korostaa sitä, että asiat ratkotaan luokan keskuudessa niin syrjintä ja juoruaminen loppuvat"

Kyllä. Opettajan on oltava hereillä. Erityisesti heti koulunkäynnin alkaessa ja jo eskarissa. Minusta tässä ei ole ollenkaan höttöä. En oikein ymmärrä miksi haluat käsittää väärin? En ole väittänyt, että on syrjiminen ja juoruaminen loppuvat.

"Tämä on selkeä, konkreettinen esitys toimenpiteistä mutta ei tietenkään sellainen, johon opettajalla olisi minkäänlaista valtuutta"

Jokaisella opettajalla, oppilaalla, kuin huoltajallakin on valta omaan viestintäänsä ja kanssakäymiseensä.

"Opettajatjan ovat koko ajan aktiivisemmin yhteydessä vanhempiin"
Jois näin on kehitys kehittymässä, niin hyvä niin. Aina ei näin ole mutta painava syy siihen olisi. Ihan jo opettajan oman oikeusturvankin vuoksi. Jälleen viittaan siihen dokumentaatioon.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #30

"Faktan vaatiminen on opetsutilanne siinä missä muukin opetus. Henkilö, joka suoltaa potaskaa, joutuu myöhemminkin elämässään siitä vastaamaan faktoja vastaan. fktan vaatiminen on keino yrittää saada henkilö ymmärtämään viimeinkin, että kyseessä on ehkä hänen loppueläämäänsä koskevasta luottamuksesta."

Kouluissa ei tähän mennessä siis ole mielestäsi riittävästi vaadittu faktoja? Mistä olet tällaisen käsityksen saanut?

"Opettajan on oltava hereillä. Erityisesti heti koulunkäynnin alkaessa ja jo eskrissa. Minusta tässä ei ole höttöä. En oikein ymmärrä miksi haluat käsittää väärin? En ole väittänyt, että on syrjiminen ja juoruaminen loppuvat."

Minun käsitykseni mukaan opettajat ovat erittäin hereillä. Tiettyjen ongelmien kitkeminen on vain erittäin haastavaa. Höttöä on se, että kun vaaditaan muutosta niin sanotaan vain, että pitäisi olla hereillä ja ottaa ohjat. Se on sisällötöntä puhetta.

"Jokaisella opettajalla, oppilaalla, kuin huoltajallakin on valta omaan viestintäänsä ja kanssakäymiseensä."

Minä yritän nyt koko ajan sinulta kysyä, että miten tuossa sinun esimerkissäsi mainittuun oppilaiden keskinäiseen syrjintään ja kiusaamiseen voitaisiin puuttua? Opettajalla ei tietenkään ole mitään valtuuksia tutkia oppilaiden keskinäistä digitaalista viestintää. Nyt etsin ihan konkreettisia toimenpiteitä, että miten opettajat voivat ehkäistä oppilaiden keskinäistä syrjintää ja juoruamista?

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen Vastaus kommenttiin #31

"Kouluissa ei tähän mennessä siis ole mielestäsi riittävästi vaadittu faktoja?"
Ei ole. Näitä eivät ole vaatineet opettajat, rehorit tai sisvistysjohtajat opetuksenjärjestäjiltä saatikka saaneet riittävästi perusteita esim. uuden suuntauksen suurten keskuskoulujen perustamiseen.
Esimerkkejä on tuhottomasti.
On menty euro edellä.

"että pitäisi olla hereillä ja ottaa ohjat. Se on sisällötöntä puhetta"
Ollaanko Kotkassa oltu hereillä?...joka on jäävuoren huippu.
Puheeni ei ole sisällötöntä.

"miten opettajat voivat ehkäistä oppilaiden keskinäistä syrjintää ja juoruamista?"
Minä olen jo vastannut tähän. Se tapahtuu varhaisessa vaiheessa.
Jo opittuja toimintamalleja on vaikea ja työlästä myöhemmin muuttaa.
Ammattisi puolesta ymmärrät tämä teeman erinomaisen hyvin. Miksi jankkaat?

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #36

"Ei ole. Näitä eivät ole vaatineet opettajat, rehorit tai sisvistysjohtajat opetuksenjärjestäjiltä saatikka saaneet riittävästi perusteita esim. uuden suuntauksen suurten keskuskoulujen perustamiseen.
Esimerkkejä on tuhottomasti.
On menty euro edellä."

Nyt tämä menee hieman oudoksi. Kun siis kysyin alunperin, että miten teinien keskinäiseen kiusaavaan juoruamiseen voitaisiin kouluissa puuttua niin sinun mielestä opettajien, rehtoreiden ja sivistysjohtajien pitäisi vaatia faktoja suurten keskuskoulujen perustamisesta? Voitko hieman auttaa, en oikein ymmärrä kun hypit aiheesta toiseen.

"Ollaanko Kotkassa oltu hereillä?...joka on jäävuoren huippu.
Puheeni ei ole sisällötöntä."

Kyllä Kotkassakin opettajat ovat varmasti hereillä mutta heidän keinonsa havaita ja puuttua kaveriporukoiden harjoittamaan nimittelyyn, syrjintää ja juoruamiseen ovat kovin rajalliset, jos ne eivät ilmene heidän edessään.

"Minä olen jo vastannut tähän. Se tapahtuu varhaisessa vaiheessa."

Nyt minulta on tuo mennyt ohi? Miten opettaja siis puuttuu asiaan, jota hänen on erittäin vaikea havaita? Ja jos opettaja saa kuulla, että jostain oppilaasta on juoruttu niin miten hän estää sen, ettei jatkossa juoruta?

"Ammattisi puolesta ymmärrät tämä teeman erinomaisen hyvin. Miksi jankkaat?"

Koska sinä et näytä ymmärtävän mitä puuttuminen ja ehkäisy käytännössä tarkoittavat. Kiusaamisen havainnointi ja puuttuminen on hankalaa hommaa. Yläkoulussa ja lukiossa olen esim. usein vain 6 tuntia viikossa läsnä yksittäisten oppilaiden kanssa. Teen parhaani siellä mutta opettajan mahdollisuus havainnoida esimerkkitapauksesi kiusaamista on todella vaikeaa. Ja sitten jos luotat oppilaiden sanaan niin lähes aina osapuolten kertomukset asiasta ovat ristiriitaisia.

Neuvostasi, että ole hereillä ja ota tilanne haltuun ei juurikaan ole apua, jos ymmärrät?

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen Vastaus kommenttiin #37

"...hypit aiheesta toiseen"
Viittaus on siihen, kuullaanko henkilökuntaa tarpeeksi suunnittelussa.
Mielestäni tässä prosessissa tulisi rehtorit jättää pois ja ottaa kuultaviksi ainoastaan opettajisto.
Mutta tämä koulukeskus keskustelu on todellakin jo toinen aihe.

"Kyllä Kotkassakin opettajat ovat varmasti hereillä....heidän keinonsa havaita ja puuttua kaveriporukoiden harjoittamaan nimittelyyn, syrjintää ja juoruamiseen ovat kovin rajalliset"

-Nyt kyllä puhut mitä sattuu. Kyse oli mielestäni näkevien ja kuulevien koulusta.
Ymmärrän täysin puuttumisen ja ehkäisyn eron ja merkityksen.
Se on totta, että lukion ja yläkoulun tuntiopettajien mahdollisuudet havaita kaikkea on rajallisempaa kuin alaluokilla. Siksi juuri korostin varhaisen puuttumisen merkitystä.

"Neuvostasi, että ole hereillä ja ota tilanne haltuun ei juurikaan ole apua, jos ymmärrät"
-tämä on juuri sitä änkyröintiä siitä, että "kun on niin vaikeeta puuttua" ja "ei ole keinoja" jupinaa jota en todellakaan hyväksy.
- No ihan varmasti on apua. Jos tahtoa, taitoa ja resursseja riittä. Ja tämä koskee koko opetusalaa opetushallinnosta ruohonjuuritasolle saakka.

Tässä muutamia ajatuksia ja "käpyjä" ilmaan

- Varhainen riittävä puuttuminen
- Eri viranhaltiajatasojen riittävä dokumentoitu tiedonvälitys keskenään.
- Koulukuraattoreiden ja kouluterveyden huollon riittävä resusurssointi ja jatkokoulutus vastaamaan nykyajan haasteita muuttuvassa ympäristössä.
- Seurannan, dokumentoinnin ja tavoitteiden päivittäminen.
- Vastuualueiden johtajien suora raportointi ja kuulemiset suoraan lautakunnille.
- Opettajahenkilöstön työterveyednhuollon raportiointi niin ikään suoraan lautakunnille kvarttaaleittain. (jaksaminen työssä)
- Seuranta hyvä, kontrolli paras

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #42

"Viittaus on siihen, kuullaanko henkilökuntaa tarpeeksi suunnittelussa.
Mielestäni tässä prosessissa tulisi rehtorit jättää pois ja ottaa kuultaviksi ainoastaan opettajisto."

Minä kysyin, että miten Kotkan esimerkin kaltaisessa tapauksessa voitaisiin vähentää teinien keskinäistä juoruilua ja syrjintää niin sinä käännät sen siihen, että suunnittelussa pitää olla tarpeeksi henkilökuntaa ja pitää henkilökunnan pitää vaatia faktoja isojen keskuskoulujen rakentamisesta. Kyllä sinä hieman hypit.

"tämä on juuri sitä änkyröintiä siitä, että "kun on niin vaikeeta puuttua" ja "ei ole keinoja" jupinaa jota en todellakaan hyväksy."

Puuttuminen ei ole vaikeaa, jos sinä pystyt havaitsemaan kiusaamisen. Mutta ongelma on useimmin se, että kiusaamista ja sen vakavuutta on vaikea havainnoida.

Käpysi eivät juurikaan liity ehkäisyyn vaan jälkihoitoon. Ja kiusaamiseen puututaan koulussa niin varhain kuin vain pystytään. Mitkä olisivat neuvosi, että vielä aikaisemmin puututaan?

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

Vielä pitää muistaa se, että kokonaisvastuu on opetuksen järjestjällä.
Se, että opettajakunnassa on niitä, jotka eivät osaa, tahdo tai voimavarojensa tähden eivät jaksa puuttua kaikkiin kiusaamistapauksiin EI siirrä kokonaisvastuuta heille.
Mainittakoon esim. että käsillä olevan Kotkan tapauksessa vuonna 2016 jäi 2 miljoonaa euroa käytttämättä nuorten ja lasten opetustoimessa ! !

Koulutoimen kokonaisuutta voidaan verrata projektiin.
usein kuvitellaan, että kun projektin budjetti alitetaan, on projektissa onnistuttu.
Alitettu budjetti päin vastoin osoittaa, että jotakin on jätetty tekemättä.

Käyttäjän JouniBorgman kuva
Jouni Borgman

Luulisi valtionvarainministeriönkin jo heräävän ongelmaan, koska koituu ylimääräisiä kustannuksia. Leikkaus ei ole mikään halpa operaatio. Traumatisoitunut poika on myös kallis ylläpidettävä yhteiskunnalle. Suomessa ei mikään asia etene, jos se ei kiinnosta valtionvarainministeriötä. Tietenkin VM voisi ohjeistaa kiusaajia niin, että tappavat uhrinsa suoraan, mikä tulee valtiolle edullisemmaksi.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

"Kotkalaisisessa "kivakoulussa" yhdeksäsluokkalainen poika pakotettiin syömään hevoskastanjoita ja pojan suuhun laitettiin paristoja. Paristot olivat vuotaneet suuhun ja sitä kautta muualle elimistöön. Sairaalassa poika joutui tähystysleikkaukseen. Sairaala on tehnyt poliisille ilmoituksen vakavan kiusaamistapauksen vuoksi."

Kyseessä ei ole vakava kiusaamistapaus, vaan vakava pahoinpitely ellei peräti tapon yritys.

Kouluissa tapahtuvaa väkivaltarikollisuutta on lakattava vähättelemästä kutsumalla sitä "kiusaamiseksi".

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

Vuoden 2016 Kotkan opetustoimen raportissa mainitaan mm seuraavaa.
Valtuuston nähden sitovat tavoitteet.
Kohdassa 1. Hyvinvointi ja laadukkaat palvelut:

- Ennaltaehkäisevä toiminta on aktiivista ja omavastuuta vahvistava.
Sataprosenttisesti mainitaan onnistutun muun muassa
seuraavissa kohdin:
100 % Vatupassin monialainen yhteistyö laajenee.
Lastensuojelupalvelut vatu-tiimiin
100 % Lastensuojelu osana varhaisen tuen monialaista tiimiä. Palvelutarpeen arvioinnin malli valmis. Sen jalkauttamista laajennetaan.

Kotkan Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma 2014-2017

http://www.kotka.fi/hallinto_ja_talous/virastot_ja...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset