ReijoPaunonen Läpivalaisevia kirjoituksia päivänpolitiikan polttavista aiheista. Muutos ei tule puhumalla, vaan tekemällä.

Ohjelmistovirheet kansan maksettavina

  • Mittarin numero 3 asennus...Jospa jo toimisi?
    Mittarin numero 3 asennus...Jospa jo toimisi?
  • Vain toimiva mittari tuo rahaa taksiyrittäjälle
    Vain toimiva mittari tuo rahaa taksiyrittäjälle

Kuka korvaa mittariongelmiin liittyvät menetykset kuluttajalle? Taloomme vaihdettiin sähkömittari jo kolmannen kerran lyhyen ajan sisällä. Entiset toimimattomat mittarit olivat sähköyhtiöön yhteydessä yhtiön omistamien fyysisten syöttökaapelin kautta. Nyt yhteys toteutetaan omalla antennilla häiriöiden estämiseksi. Eli tosin sanoen nyt yhteys toteutaankin sähköyhtiön oman olemassa olevan verkon sijasta ulkopuolisella yhteydellä, joka tietenkin maksaa. Tämä datayhteysmaksu tulee siten osaksi perittävää siirto tai sähkönkulutusmaksua, tai ainakin sen kustannuksia. Tämän lystin maksaa tietenkin kuluttaja tavalla tai toisella.

Aamulla sai Länsi Savosta niin ikään lukea kuinka taksimittariongelmat aiheuttavat sekaannusta taksiyrittäjien Kela-laskutuksessa. Sama taksimaksuihin liittyvä ongelma on ajankohtainen monessa maakunnassa. Taksiuudistuksen tuoma paketti ei ole kenekään kokonaishallinnassa ja osapuolet syyttelevät toisiaan. Ennen pitkään tämänkin häiriötilanteen maksaa tavallinen kuluttaja.

Yhteiskunnalle tärkeitä alueita, joissa digiloikkia tehdään kiihtyvään tahtiin pidennetyillä askelilla on pilvin pimein.Mainituille esimerkkitapauksille ja muillekin vastaaville, on yksi yhteinen nimittäjä. Ohjelmien testaus on jätetty loppukäyttäjälle. Markkinoille sorvatut raakileet ovat ilmeisesti markkinataktisista syistä täytynyt saada nopeasti käyttöön. Ohjelmien jälkikäteen aiheuttamista kustannuksista ei kuitenkaan kukaan ota vastuuta.

Kun valtiovalta tekee yhteiskunnalle tärkeitä lakiuudistuksia ja kasaa velvoitteita olisi sen myös entistä tarkemmin kontrolloitava digitekniikan toimivuutta. 

Oohjelmistotoimittajille on määrättävä sopimuksissa entistä selkeämpi taloudellinen vastuu. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

"Ohjelmien testaus on jätetty loppukäyttäjälle."

Halvin tarjous voittaa.

"Ohjelmistotoimittajille on määrättävä sopimuksissa entistä selkeämpi taloudellinen vastuu."

Ei mene ihan näin yksinkertaisesti. Iso ongelma on siinä miten ohjelmia hankitaan. Mitään monimutkaista ei käytännössä saada virheettömäksi tehtyä halvalla eikä niin, että edes tiedetään tarkkaan kauan menee aikaa tehdä. Sitten on vielä se tilaajapuoli joka ei osaa tarkkaan määritellä mitä haluaa.

Suomessa on vähän semmoinen ongelma, että on ulkoistettu osaamista niin paljon että ei osata ostaa ohjelmia. Nyt se on sitä, että ostetaan isoja kokonaisuuksia joihin pitäisi tietää hintalappu etukäteen ja tilaajalta ei saada kaikkia vaatimuksia tarkkaan määriteltyinä ja pitäisi myös ottaa huomioon se, että tekniikka ei myöskään ole täysin stabiilia vaan muuttuvaa.

Toisin sanoen, ongelma on ohjelmiston hankintamenettelyssä.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

Seikka jonka mainitsit on totta ja jäi pois kirjoituksestani.
Palvelujen hankintasopimukset ovat valitettavan usein lastenkengissä, niin myös softapuoli.
Usein ollaan tilanteessa, että kunnallinen kompetenssi ei riitäkään arvioimaan projetkin etenemistä. Ja tässä seurannassa saatetaan olla monien konsulttien varassa ja lopulta tilanteessa jossa ei tiedetä mitä ollaan tilaamassa.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Aika paljolta harmilta säästyisi jo kun ei kilpailuteta ohjelmistoa vaan tiimiä joka tekee ohjelmiston.

Ja paljon se lysti sitten maksaa? Noh, senkin ajan voisi käyttää siihen että käärii hihat ja alkaa tekemään. Se kokonaiskuva tarkentuu mitä enemmän projekti edennyt.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Minulle kävi hyvin uusien mittarien tapauksessa. Kerrostaloyhtiöön asennettiin GSM:n avulla kulutuslukemia lähettävät sähkön kulutusmittarit. Jostain kummasta syystä, nykyisissä sähkölaskuissa kuukausitason kulutustolpat ovat laskeneet noin 1/5 osalla verratuna perinteisellä kulutusmittarilla mitatttuun.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

Annatko ymmärtää, että manuaalinen mittari antoi erilaisen kulutuslukeman kuin digitaalinen?
Asian varmistamiseksi voisi kaksi mittaria (digitaalisen ja analogisen)kytkeä sarjaan, jolloin kulutuslukemien olisi oltava samat.

Toimituksen poiminnat