ReijoPaunonen Läpivalaisevia kirjoituksia päivänpolitiikan polttavista aiheista. Muutos ei tule puhumalla, vaan tekemällä.

Autoverotuksen notkeutta sovellettava myös rajavalvontaan.

  • Suomen kustannukset huipussaan v 2016 suhteessa muihin maihin.
    Suomen kustannukset huipussaan v 2016 suhteessa muihin maihin.
  • Huoltosuhde ei parane huollettavien määrää lisäämällä
    Huoltosuhde ei parane huollettavien määrää lisäämällä
  • Huoltosuhteen ennuste
    Huoltosuhteen ennuste
  • Autoverotuksen notkeutta sovellettava myös rajavalvontaan.

Valtiovalta on monesti osoittanut kiitettävää notkeutta muuttaessaan väliaikaikaisia ratkaisuja pysyviksi. Tästä hyvänä esimerkkinä on Autovero, joka astui ensi kerran voimaan vuonna 1958 yhden vuoden väliaikaisena verona. Kun eduskunta silloin hyväksyi lain, se ilmoitti Autoliiton mukaan "edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva".

Kuten kaikki tiedämme vero jäi kuitenkin pysyväksi.

Valtion tulot tieliikenteestä olivat vuonna 2016 yli 8 miljardia euroa, josta tieliikennesektorille palautuu n 1,7 mrd. Lisäksi kunnat investoivat lähinnä alitieverkkoon vuosittain n 1,4mrd.

Rajatarkastukset myös pysyviksi

Kun Suomen rajatarkastuksia ollaan ottamassa tilapäistoimina Putinin ja Trumpin vierailun myötä nyt käyttöön, olisi toivottavaa, että tätä samaa "autoveronotkeutta" sovellettaisiin jälleen ja jatkettaisiin rajatarkastuksia edelleen määrittelemättömään ajankohtaan. 

On oletettavaa, että rajatarkastuskäytännön käyttöönoton taloudelliset hyödyt olisivat pitkällä aikajanalla yhtä suurta luokkaa kuin autoverotuksella saatavat. Haittammaahanmuuton kriittinen käsittely toisi jopa suuremmat, taloudelliset hyödyt, jos lasketaan kaikki kerrannaiset sivukulut mukaan. Myöskään inhimillisiä uhrauksia ei voida unohtaa. 

Rahareikiä riittää, joten kaikki säästöjä tuovat kivet on käännettävä. Tärkeimpiä Suomen sivistysvaltion menokohteita ovat esimerkiksi ikääntyvä vanhusväestön asema ja lisääntyvä hoidon tarve, ilmatorjuntajärjestelmämme uskottava vahvistaminen ja tietenkin sotemonttujen tasoittaminen joka vaatii lisäinvestointeja, oli sotemalli mikä tahansa.

Suomen virallinen näkemys, joka ennen Trumpin ja Putinin tapaamista oli, että emme voi vaikuttaa rajakäytänteihimme on nyt osoittautunut vääräksi ja vieläpä aikansa eläneeksi. Mikään muuhan ei ole varmaa kuin muutos.

Jo vuonna 2015 Saksa ilmoitti luopuvansa väliaikaisesti Schengen sopimuksesta ja ottavansa rajatarkastukset käyyttöön. EU komission yritys jarruttaa tätä kehitystä, on epäonnistunut.

Jopa Saksan liittokansleri Merkel on viime aikoina näyttänyt esimerkillään ja sanoillaan sen, että kahdenvälisiä ns erillissopimuksia” on mahdollista tehdä. Viimeksi Ruotsi aloitti 2. heinäkuuta rajatarkastukset useilla rajanylityspaikoilla ja tehotoimia aiotaan jatkaa ainakin 11. marraskuuta asti.

Eli joustavuutta löytyy, ja väliaikaikaisuus saa pysyvyyttä monessa EU jäsenvaltiossa kuten Suomen autovero aikoinaan.

Kun Suomi on juuri nyt maailmankartalla turvallisuuden perikuvana, on tästä imagosta meidän syytä pitää kiinni ja vahvistaa tätä kuvaa maailman silmissä.

Valtiovallan heikko-otteisuus kansakunnan tärkeimmässä asiassa, turvallisuuspolitiikassa ja järjestyksen ylläpidossa antaa helposti kuvan myös heikosta valtiosta.

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Jari Ikonen

Kirjoittaja puhuu asiaa. Enemmistö tosin on jo aikaa sitten nähnyt virallisen totuuden läpi ettei rajatarkastuksia muka voi EU-sääntöjen mukaan ottaa käyttöön. Jostakin kumman syystä ne on pitempään jo olleet käytössä Tanskassa,Ranskassa ja ajoittain Saksassa puhumattakaan Unkarista ja Puolasta. Halusta se vaan on kiinni.

Nyt kun ne 4 päiväksi voidaankin ottaa käyttöön perustellen asiaa sillä että halutaan estää asiattomien ja mahdollisesti turvallisuusuhkaa aiheuttajien henkilöiden saapuminen maahan. Tästä voitaneen siis päätellä että tavallisten suomaisten turvallisuudella ole niin väliä kunhan muiden valtioiden päämiehet ovat turvassa. Muuna aikana -361 päivää vuodessa- ei niin väliä kuka tänne saapastelee.

Kirjoittajan profiilin, keskustan luottamushenkilö- mukaan tosin tehokkaampi tapa voisi olla vaikuttaa asiaan ottamalla se esiin keskustaministereiden kanssa lehtikirjoitusten sijaan. Näin siksi ettei tule vaikutelmaa populistisesta kaksilla rattailla ajelemisesta.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

Minusta myös oman maan kansalaisten turvallisuuden tulee olla prioriteetti numero yksi.

"Kirjoittajan profiilin, keskustan luottamushenkilö- mukaan tosin tehokkaampi tapa voisi olla vaikuttaa asiaan ottamalla se esiin keskustaministereiden kanssa lehtikirjoitusten sijaan. Näin siksi ettei tule vaikutelmaa populistisesta kaksilla rattailla ajelemisesta"

Olen koko ajan tiennyt, että tämä kysymys nousee pintaan puoluevaihdokseni jälkeen.
Perusssuomalaisista oli pakko lähteä.
Tie tukittiin, mies uhrattiin, vääryys valittiin.
Kun liityin Keskustaan käytännöksi sovittiin, että sananvapauttani ei loukata ja saan pitää myös linjani.
Puoluevaihdokseni ei siis vaikuta pääperiaatteisiini, jotka ovat edelleen samat. Pidän asiallista dialogia aiheesta kuin aiheesta tärkeänä.
Nämä muutoksen tuulet jotka tänäänkin Suomessa puhaltavat, ovat hyvin monen puoluepoliitikon mielessä juuri nyt. Erilaiset puoluepoliittiset kahleet eivät saa hallita.
Kuten kirjoituksessani totesin, mikään muu kuin muutos ei ole varmaa.
Tähän muutokseen meidän on oltava valmiita puoluekannasta riippumatta.
Eikä tähän muutokseen myöntyminen saa eikä voi olla minkään puolueen yksinoikeus.
Laajapohjaisella etenemisellä saadaan tulosta.
Pelon, uhkailun ja ääriajattelun aineksista sanoudun jyrkästi irti.

Pekka Iiskonmaki

Liikenteen verottaminen on lähes kaikki työssä käymisen verottamista ja siksi ei työt tavoita kaikkia.

Töihin meno on kallista.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

Niinpä, se kun tuppaa olemaan yhä enemmän siitä kiinni, ettei hurjiakaan enää riitä.
Opettivat aikoinaan kansalaisia laskemaan ja valtaosalle oli vielä tarkoitus saada valkolakkikin päähän. Siitä ei hyvä seurannut.

http://reijopaunonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1321...

Käyttäjän PerttiKannisto1 kuva
Pertti Kannisto

Kansantaloudellinen suhteellisuuden taju (rahallinen ) on jo Nokian päivistä saakka ollut päättäjiltä hukassa.
Siksi ainoa keino on ulosmitata Suomi omaksi eduksi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset