*

ReijoPaunonen Läpivalaisevia kirjoituksia päivänpolitiikan polttavista aiheista. Muutos ei tule puhumalla, vaan tekemällä.

Poliisin toimivalta toimivaksi

  • Poliisin lukittu toimivalta
    Poliisin lukittu toimivalta

Eurooppaan kohdistuva maahanmuutto tulee mitä ilmeisemmin kokemaan radikaalin vilkastumisen lähiaikoina. Tähän suuntaan viittaa ohi menevät Saksan vaalit, josta Merkel selvinnee voittajana. Näin ollen viimeisetkin rippeet maahanmuuttokriittisyydestä valtaeliitin puolelta loppuvat, jos niitä on koskaan ollutkaan. Ehkä vielä tärkeämpi signaali oli kuitenkin EU-komission puheenjohtajan Jean-Claude Junckerin puhe mm. siitä, että EU-maiden tulee avata laillisia reittejä ihmisille.

Kun tähän vielä lisätään Ruotsin jo ilmoittama rajatarkastusten loppuminen, ei Suomeen kohdistuvasta  hallitsemattoman maahanmuuton vaikutuksista voi olla enää mitään epäselvyyttä. Junckerin muutkin kannanotot kuulostivat ristiriitaisilta hänen korostaessaan, mm. että turvallisuus ja oikeusvaltioperiaate ovat keskeisiä EU:lle. Ja sitä, että ”Meidän on aika avata Schengenin vapaan liikkumisen alue Bulgarialle ja Romanialle välittömästi”, hän sanoi ja perusteli sitä myös unionin ulkorajojen puolustamisella. Todellisuudessa EU on jatkuvasti epäonnistunut näissä Junckerin korostamissa kohdissa. EUn epäkohdat eivät parane lisäämällä ulkorajoja, huoltosuhde ei parane lisäämällä huollettavien määrää,  eikä sisäinen turvallisuus parane vaatimalla kansallisvaltioita avaamaan lisää hallitsemattoman maahanmuuton kulkureittejä.

Hallituksen kaunopuheista huolimatta, Suomi on turvallisuuden osalla edelleen housut kintuissa.

Esimerkiksi poliisilla on jo tarvittavat keinot, suhteet ja välineet olemassa rikollisuuden ja terrorismin kartoittamiseen mutta sen toimivalta on lukkojen takana.

Tähän liittyy myös saumaton kansallinen yhteistyö eri turvallisuusviranomaisten välillä. 

"Poliisi pääsee tuntomerkkitietoihin käsiksi vasta, kun se epäilee rikosta, josta voi seurata vankeutta. Sormenjälkitiedot poliisi hakee EURODAC-järjestelmästä pyytämällä, minkä se voi tehdä vain, kun epäillään törkeää rikosta. – Sormenjäljet ovat meillä kansallisessa sormenjälkikannassa, mutta niiden käyttö tosiaan ei ole mahdollista. Niiden käyttö rikostorjunnan tarkoituksiin suoraan olisi meidän tavoitteemme, sanoo poliisihallituksen Antti Leppilahti"

Jos asia olisi päiväjärjestyksessä, voitaisiin toimivan riskikartoituksen myötä ennaltaehkäistä monia vakavia rikoksia.

Lähde MTV uutiset 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Viittaatko Reijo tässä passirekisteristä löytyvään biotunnistetietokantaan?

"Sormenjäljet ovat meillä kansallisessa sormenjälkikannassa, mutta niiden käyttö tosiaan ei ole mahdollista."

Eiköhän poliisille riitä työkaluksi se, että he pääsevät melko lailla vapaasti rikoksista epäilyistä henkilöistä otettujen henkilötunnisteiden tietokantaan.

Viranomaisille ei kannata luovuttaa aivan kaikkia oikeuksia suin päin, koska kukaan ei takaa sitä, että tietokantoja ja niistä löytyviä tietoja käytetään pelkästään laillisiin tarkoituksiin ja päivänvalon kestävin perustein.

(Esimerkkeinä elokuvamaailmasta esim. se, kuinka haluttu tai sopiva sormenjälki skannataan teipille ja voila, se löytyykin rikospaikalta.)

Passilaki 671/2006 rajaa sormenjälkien käytön hyvin tarkasti vain passikäyttöön ja matkustajan tunnistamiseen. Passien biotunnisteet on visusti pidettävä erillään rikoksista epäiltyjen tunnisterekisteristä.

Poliisin omista rekistereistä löytyy valtavasti (riittävästi) tietoa, mutta suurimman osan siitä on poliisihallitus itse sulkenut rivipoliiseilta. Tämä kertoo siitä, ettei poliisihallitus luota omaan henkilökuntaansa.

Kuinka siis tavan kansalainen voisi luottaa?

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

En tiedä onko mainitsemasi biotunnistietetokanta sama kuin Antti Leppilahden mainitsema EURODAC-järjestelmä.
Melkein voisi reiluisti erottaa kaksi riskiryhmää toisistaan kun puhutaan kansallisesta turvallisuudesta.
Kanta-asujat ja ne jotka muodostavat ulkoisen riskin.
Tarkoitin kirjoituksessa ryhmänä lähinnä tuota viimeksi mainittua.
Se on kyllä totta, että kaikkia poliisejakaan ei voi enää pitää kategorisesti ns "oikeamielisinä", kuten Aarnionkin tapaus osoittaa.
Luottamus tarvitsee tuekseen kontrollin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset