ReijoPaunonen Läpivalaisevia kirjoituksia päivänpolitiikan polttavista aiheista. Muutos ei tule puhumalla, vaan tekemällä.

Vesihuoltolailla häädetään asukkaat kodeistaan

Suomen oikeuslaitos on valmis häätämään jätevesilakia hyväksi käyttäen asukkaat kodeistaan. Vesihuoltolain mukaan toiminta-alueella olevan kiinteistön on pakko liittyä osuuskunnan rakentamaan viemäriin. Porissa Kyläsaaren Yyterinkylässä 36 vuotta asuneelle Kari Wahlmannille tuli Kyläsaaren jätevesiosuuskunnalta ilmoitus, että jäteviemäriin liittymisen kustannusarvio on 13 729 euroa.

- Olen 69-vuotias ukko, jonka eläke on 1 500 euroa kuukaudessa. Sydämeni on leikattu kaksi kertaa. Päähän ja käteen on rakennettu uusi verenkierto. Minulla on työtön vaimo ja kaksi ala-asteikäistä lasta. Ei minulla tuollaista rahaa ole irrottaa, Wahlman tuskailee.

Tapaus on jälleen vertaansa vaille Suomen oikeusjärjestelmässä.

Lainlaatija on unohtanut, että Suomessa on yhdistymisvapaus.

Mikään laki ei saa mennä perustuslain yläpuolelle. Sen mukaan osuuskuntiin liittyminen ei ole pakollista, eikä liittymättömyydestä saa olla taloudellisia seuraamuksia viranhaltioiden taholta, jotka käyttävät julkista valtaa verovaroin. Herrat oikeusministeri ja ympäristöministeri: Teille on sinne norsunluutorneihin tullut useita kanslaisia askarruttavia kysymyksiä. Voisitteko alkaa vastaamaan pikku hiljaa? Mitä aiotte tehdä jätevesilain asiantilan parantamiseksi, esimerkiksi kyseiseen osuuskuntatoimintaan pakottamisessa?

Mielestäni kuntien sanktiot ja niillä uhkaaminen ovat selkeästi perustuslain vastaisia. Asian vakavuutta ei poista kiertoratkaisut, joita kunta voi halutessaan viranomaispäätöksillä tehdä harkintansa mukaan. Lain perusasetelma on väärä. Eihän voi olla niin, että kun sopimus asianosaisena on kunnan hallinnosta erillään oleva osuuskunta, niin sen juridiikan oikeellisuutta, sen toimintaa ja valtaa lähdetään ajamaan julkista viranomaisvaltaa käyttäen? REIJO PAUNONEN

Lähde Iltalehti

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (33 kommenttia)

Käyttäjän ReijoMatilainen kuva
Reijo Matilainen

Velvoite liittyä kunnallistekniikkaan tulisi liittää kiinteistön seuraavaan tulevaan omistajavaihdokseen jotta ei kenenkään tarvitsisi luopua kodistaan lain velvoitteen vuoksi.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

Hyvä tavoite sinänsä, mutta: Velvoite olisi silloin rasite joka kohdistuu ko kiinteistöön. Tämä vaikuttaa taas kiinteistön arvonmääritykseen. Lisäksi näiden ns "lisävaatimusten" täytyisi olla linjassa muun kiinteistöihin kuuluvien lakisääteisten määräysten kanssa. esim jo vuosikymmeniä sitten asennetut sähkölaitteet, eivät ole uusintaasennuksen vaatimusten kohteena , jotta ne vastaisivat nykyvaatimuksia.
Laillinen toimiva oma järjestelmä ja vapaus täytyisi vallita.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#1
Minun naapurilla ei ollut varaa asua talossaan, kun kiinteistövero vei kahden kuukauden eläkkeen.

Kyllä hän oli katkera, kun joutui sen myymään.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

Näin toimii laillistettu ryöstö ja pakkososialisointi.
Joroisissa Hotelli Joronjäljen omistaja sai tuntuvat kiinteistöverot, kun verottaja arvioi kiinteistön uuden rakennuksen hankintahinnan mukaan, eikä entiseen tapaan sen käyvän hinnan mukaan.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen Vastaus kommenttiin #24

Milloin tuo Paunosen kertoma asia tapahtui?

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen Vastaus kommenttiin #26
Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen

Mutta miksi oikeusministeri Lindström ei hoida asiaa? Eikö teillä persuissa olla hereillä? Vanhuksia lyödään oikein olan takaa ja suurta palkkaa nostetaan ja istutaan ministerikyydissä Audin takapenkillä!

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Kallisella näyttää olevan harhainen käsitys hallituksen toiminnasta ja päätöksen tekemisistä. Yksi pääsky ei kesää tee vai miten se sanonta kuuluukaan. Eipä tehnyt vasemmistoliittokaan edellisessä hallituksessa omia päätöksiään vaan muutkin hallituspuolueet sanoivat painavan sanansa. Kas se yhteinen päätöksen tekeminen ei ole sormien napsuttelua, eikä varsinkaan ainaista ruikutusta jota nykyisin harrastetaan oppositiopuolueiden edustajien ja kannattajien taholta.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen

Sirpa A. voisi kertoa, että missä olen väärässä? Ruikuttiko toinen Reijo P. kirjoituksessaan kertoessaan 69-vuotiaan miehen ongelmasta, jota oikeusministerikään ei ole hoitanut?

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #5

Etpä vastannut kommenttiini vaan kiertelet ja kaartelet taas aivan poskettoman väitteen. Miten ihmeessä oikeusministeri, oli hän kuka tahansa, voi puuttua kunnalliseen päätöksen tekemiseen ja jälkikäteen?

Oppositionkannattajilla ja näyttää myös edustajilla olevan tuollainen yksittäiseen ministeriin ja puolueeseen kohdistuva syyttely tätä päivää. Pelin politiikkaahan se on, vaikka onkin vailla pohjaa.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen Vastaus kommenttiin #7

On posketonta, että et lukenut puoluetoverisi Paunosen kirjoitusta. Hän nimenomaan viittasi puoluetoveriisi oikeusministeriin. Tämä fiksu huomio ei ollut minun vaatimattoman persoonan keksimä. Minä ymmärrän Paunosen näkemyksen. Uskon kuitenkin, että kyllä te persut saatte asiasta aikaan kunnon riidan. Sitä odotellessa tuliset taisteluterveiset!

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #8

Vielä yksi vastauskommenttini. Olen kyllä lukenut Paunosen kirjoituksen ja todennut toisin kuin sinä, että vastuullinen ministeri jäteasioissa on ympäristöministeri. Oikeusministeri hoitaa ympäristöministeriöstä tulevat lakiehdotukset käytäntöön.

Tässäpä malliksi ko. asetuksen allekirjoittajana toimineena Ympäristöministeri
Sanni Grahn-Laasonen maaliskuussa 2015.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150343

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #9

Vasemmistoliitto on vaihtanut marxin keittiöpuutarhakirjaan.

Ei niitä enään kiinnosta duunarien ja vähäosaisten asiat.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen Vastaus kommenttiin #13

Iiskomäen päässä liikkuu ilmeisesti vain tonttulakin kulkunen. Väite on vauhdikasta ja mukaansa tempaavaa pölöpää huumoria ja sieltä vain siitä surkeimmasta päästä. No, hyvä antaa vähästäänkin.

Meinasipas unohtua. Jos Iiskonmäki tarvitsee keittiötietoihin ja -taitoihin liittyvää kirjallisuutta iltojensa iloksi niin voin myydä sinulle ja miksei muillekin alan harrastajille erään kirja. Kirjan on kirjoittanut edesmennyt setäni ja kirjan nimi on Pöytätaito. Siitä tietoa kaipaavat löytävät opastusta tarpeellisiin asioihin. Satkulla myyn, pannaanko pakettiin?

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #17

Sinulla on valkoinen päähine ja minulla punainen. Taidat olla piiloporvari.

Kirjan hinnassa on liiaksi aatelisää. Antaa olla.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen Vastaus kommenttiin #20

Vahinko, ettei kauppoja synny Iiskonmäki . Olisit oppinut syömään veitsellä ja haarukalla!

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #22

#22
Minä olen sivistynyt ja syön ruokani fiinisti pesufadista kapustalla.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

Ai miksikö?....sen todella haluaisin tietää myös minä.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Suomeen näyttäisi pesiytyneen ns. pakkovallankäyttöä jo monissa suhteissa. Niitä ilmaantuu aina silloin tällöin esiin. Tämä pakkoliittyminen kunnalliseen vai oliko kyseessä peräti yksityinen viemäriyritys on loistava esimerkki. Mikä tai mitkä puolueet ovat kunnissa olleet antamassa velvollisuuden pakkoliittymiseen? Uskomatonta, kun toisaalta kiinteistöt voi asentaa lain mukaan oman viemärijätekäsittelyn, joka on kustannuksiltaan kohtuullinen. Kyseessä on kuntalaisten eriarvoistaminen ihan selvästi kunnasta riippuen.

Muuten jätevesiasetukseen on tulossa lievennystä aiempaan "Hallituksen esitys eduskunnalle ympäristönsuojelulain muuttamisesta". Toki siinäkin luonnoksessa lukee "Kunta voisi edelleen antaa perustason puhdistusvaatimusta ankarampia vaatimuksia, jotka perustuvat
paikallisiin ympäristöolosuhteisiin." Tämä laki on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2017 alusta.
Esityksessä ehdotetaan, että ympäristönsuojelulain haja-asutuksen talousjätevesien kiinteistö-kohtaista käsittelyä koskevaa sääntelyä kohtuullistutetaan ja selkeytetään eräiltä osin. Muutokset koskisivat ennen vuotta 2004 rakennettuja talousjätevesien käsittelyjärjestelmiä. Niinpä lievennysten hyväksyminen jää kunkin kunnan päätöksenteon vastuualueelle.

https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&sou...

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#6
Suomi on muuttunut vastenmieliseksi virkamiesdiktatuuriksi. Elämästä on tullut masentavaa ja pelottavaa.

Tuhat piruparkaa päättää päivänsä itse. Suuri osa syö mielenterveyslääkkeitä kuin lapset namia karkkipäivänä.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Muuten ympäristönsuojelulaissa 238 § on säädetty

Kiinteistön jätevesijärjestelmä

"Jos kiinteistön talousjätevesistä ei aiheudu ympäristön pilaantumisen vaaraa, 156 §:n nojalla annetulla valtioneuvoston asetuksella säädettyjä käsittelyvaatimuksia ei sovelleta sellaisen kiinteistön 9 päivänä maaliskuuta 2011 olemassa olleeseen käyttökuntoiseen jätevesijärjestelmään, jonka kiinteistöllä vakituisesti asuva haltija tai haltijat ovat viimeistään mainittuna päivänä täyttäneet 68 vuotta.

Tämän lain 157 §:ää sovelletaan 1 päivänä toukokuuta 2005 olemassa olleeseen käyttökuntoiseen jätevesijärjestelmään. Mainittua 157 §:ää sovelletaan myös jätevesijärjestelmään, joka on hyväksytty rakennusluvassa ennen kyseistä päivämäärää."
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20140527

Tuo ikäraja 68v täyttäneet jäänevät pakkomääräysten ulkopuolelle kaiketi myös kunnallisella tasolla.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Olisikohan tämä edelleen voimassa:

681/2014 11§

Joten lähinnä uutisen henkilö tarvitsisi hyvän asianhoitajan, joka selvittäisi tilanteen molemmin puolin. Luulisin, että vapauttamisen edellytykset täyttyvät, kun asian oikein esittää.

Pakottajat yleensä muistavat esittää vain tämän heitä tukevan puolen asiasta...

JK. Ja kauhistujat taas kauhistuvat mutta harvoin vaivautuvat ryhtymään varsinaisesti mihinkään hyödylliseen.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#11
Asianajaja maksaa enemmän kuin tuo liittymä.

Minä sain aina ennen lisäveroja reilusti. Niitä valittaminen maksoi suunnilleen saman, kun sain ne muutaman vuoden kuluttua takaisin.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #16

En nyt varsinaisesti ajatellut asianajajaa. On tietenkin epäreilua, että jokaisella meistä ei välttämättä ole sellaista ystävää, joka hanskaa asioita sen verran, että pystyy sanomaan, miten lähteä etenemään. Tarvittaessa jopa auttaa, jos asianosaisella alkaa usko ja voimat loppumaan. Virkamiesten kanssa tappeleminen voi olla todella turhauttavaa.

Asianajajahan ensi sijassa laskuttaa... Joten jos se on ainoa vaihtoehto, niin ehkä kannattaakin ottaa se liittymä.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Juho, mielestäni on voimassa oleva. Kyseinen lehdessä mainittu tapaus taitaa olla aiemmin olevan asetuksen ja lainsäädännön pohjalta tehty päätös tai sitten oikeuslaitos on antanut kunnalliselle päätökselle liian suuren painoarvoneli pakollisen liittymisen. Eikös kuitenkin ylemmän lainsäätäjän lakisäädökset mene edelle? Näinhän menee EU laitkin Suomen lainsäädännön edelle.

Kannattaisi kyllä ko. henkilöiden panna uusi valitus vireille ja vedota uusiin lakipykäliin, joissa on lievennetty aiempia vaatimuksia.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #18

Samaa mieltä. Jos homma ei mahdu maalaisjärkeen, kannattaa laittaa asia uudelleen vireille. On ymmärrettävää, että 69-vuotiaalla ei välttämättä ole enää hirmuisesti voimia taisteluun. Mutta joku parempi apu pitäisi löytää kuin iltapäivälehdistö.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen

Vesihuoltolailla häädetään asukkaat kodeistaan
Yllä oleva on Paunosen kirjoituksen otsikko.

"Herrat oikeusministeri ja ympäristöministeri: Teille on sinne norsunluutorneihin tullut useita kanslaisia askarruttavia kysymyksiä. Voisitteko alkaa vastaamaan pikku hiljaa."
Ja tämä lainaus on hänen kirjoituksensa jatkoa. Ei ole kysymys minun omasta hatusta vedetystä ajatuksesta.
Puoluetoverisi on oikealla asialla!

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Olisiko vesihuoltolaki jatketta surullisen kuuluisalle paskalaille. Jälleen kerran haja-asutusalueiden asukkaat ovat joutuneet mielivallan kohteeksi.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen

Samaa mieltä Teron kanssa, mutta Paunosen mielestä asia kuuluu myös oikeusministerille!

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Oikeusministeri/ö voi tarvittaessa puuttua kyseiseen asiaan jos lakia rikotaan, kun perustulakia rikotaan tai on lain hengen vastainen tulkinta.

Paunonen on ilmeisesti tutustunut asiaan, samaa mieltä hänen kanssaan.

Kepulaiset taas kerran tekevät bisnestä omien kannattajiensa kustannuksella, heikoimmilta viedään loputkin.

Kepulaisilla näyttää olevan muutama Kummisetä, tästä sitten muodostuu kepulaisten oma Cosa nostra eli meidän asiamme.

Näin meillä asioita hoidellaan, sama koskee jokaista eduskunnassa olevaa puoluetta. SDP on vienyt tämän aivan huippuun.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

Rakkaat rutisijat. Minun on erittäin vaikeaa esittää kritiikkiä, joka kohdistuu tällä kertaa ns omiin. Näin on kuitenkin tehtävä. Meillä kun ei ole kuin yksi oikeusministeri. Tämän kyseessä olevan asian katson todella kuuluvan ensisijaisesti Tiilikaisen tontille. Kepuhan tästä paskalaista oli kunnian ottamassa. Asian tekee kuitenkin oikeudelliselta kannalta itse asiassa vieläkin tärkeämmäksi oikeusministerin rooli. Nimittäin tämän tuomiovallan kautta tulevat ne taloudelliset seuraukset, joiden kautta ihmiset voidaan häätää jopa kodeistaan. Olen seurannut oikeuslaitoksemme toimintaa tämän ja edellisten hallituskausien aikana. Se jatkumo, mikä kansan oikeudentajun murentamisessa on tapahtunut, täytyy jo vihdoin muuttua. Radiohiljaisuus on päättynyt. Meillä on eräs esimerkki, Puolasta, jossa on uudistettu korkeinta virkamiesjohtoa, tuomarit mukaan lukien. Tämä on herättänyt EU instansseissa suurta närkästystä. Mikään ei saisi muuttua, vaikka kulissit muutettaisiinkin uusissa vaaleissa. Mutta vääjäämätön tapahtuu Euroopassa. Se muuttuu. myös Suomen tulee muuttua ja muutoksen tulee alkaa oikeusministeriöstä. Vai luuleeko kukaan vähänkin omillaan ajatteleva enää tänään, että entinen meno voi jatkua pitkälle tulevaisuuteen? En usko että monikaan on enää tätä mieltä. Ei enää USAn presidentivaalien jälkeen. Siellä jo tuulet puhaltaa ja liberaalit vatulavirkamiehet menettävät virkojaan. Esittääkö EU komissio USA ta vastaan voimakasta kritiikkiä näiden uudistusten tapahtuessa, samoin kuin teki Puolan kohdalla. Ei varmasti. Money talks. Muun muassa tämän vääjäämättömän kehityksen vuoksi, on syytä avata silmät ja tunnustaa virheensä, jolla niitä on tunnustettavanaan. On muutoksen aika ja vain nöyrät perivät maan.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

Olen vahvasti sitä mieltä, että tähän prosessiin jota käsittelemme, sisältyy tietty EUn suunnittelema strategia. Yksi avain asia on kaupunkien ja kuntien lievealueille suunnitellut kaavoitusalueiden "reservit"
Näillä pyritään maan hinnan alentamiseen matalalla profiililla ja peliin tulee myöhemmin kiinteistövero politiikka.
Mutta tästä aihepiiristä ja tarkoitusperistä sitten enemmän kun tulee enemmän faktaa esiin.

Käyttäjän johannasirenkaplas kuva
Johanna Sirén-Kaplas

Kuivavessat tulevat. Pesulapun käyttö yleistyy ja loppuu suihkussa lotraaminen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset