ReijoPaunonen Läpivalaisevia kirjoituksia päivänpolitiikan polttavista aiheista. Muutos ei tule puhumalla, vaan tekemällä.

EU:n pakkokiintiöt tulossa pakolla ja nopeasti

  • Miksi helpon ratkaisun pitää olla niin hemmetin vaikea?
    Miksi helpon ratkaisun pitää olla niin hemmetin vaikea?

Euroopan komissio suunnittelee keskitettyä turvapaikkakeskusta. Keskuksen päättämät ja hyväksymät turvapaikanhakijat siirrettäisiin jäsenmaiden hoidettaviksi.

Toisena lievempänä ehdotuksena on nykyisen Dublin-käytännön mukainen, mutta keskitetty turvapaikanhakuprosessi, joka käynnistyisi, jos jokin jäsenmaa joutuu kohtaamaan suuren ja äkillisen määrän turvapaikkahakemuksia. Kun kyseessä on tärkeä jäsenvaltioiden oikeuksia kaventava esitys, niin tätäkin asiaa EU komissio vie kovalla kiireellä läpi. Jäsenmaiden vasta-argumentit ja rajaesteet halutaan lakaista näkyvistä keinoja kaihtamatta. Viimeksi hollantilaisten enemmistö tyrmäsi EU:n ja Ukrainan välisen sopimuksen keskiviikkona järjestetyssä kansanäänestyksessä. Tulos tulkittiin syväksi epäluottamuksen osoitukseksi EU:ta kohtaan. Vaikka äänestys peukaloitiin äärimmäisen hankalaksi äänestäjiä ajatellen, niin siitä huolimatta tulos oli murskaava EU komission kannalta tarkasteltuna. Hädän siis ymmärtää. Hollannin kansanäänestyksen tulos onkin ennakoiva ja merkittävä Englannin EU jäsenäänestystäkin ajatellen.

Kumpikaan EU komission ehdottamista pakkokiintiömalleista ei ole Suomen edun mukainen. Meillä on toimiva itärajavalvonta joka pitää EU:n ulkorajoista tällä hetkellä parhaiten. Sen sijaan EU itse ei ole pystynyt tähän saavutukseen muilla ulkorajoillaan. Jos nyt kaavailtu pakkokiintiömalli menee läpi ja myös Suomi sen hyväksyy on oletettavissa hyvinkin, että Venäjä luovuttaa itäräjan ongelmat suosiolla uudelle uljaalle EU komission rajavalvontajärjestelmälle ja turvapaikkakeskukselle. Jos yhtään tarkastellaan mitä EU on saanut aikaan käytännön tasolla, niin seuraukset tulevat olemaan Suomen kansantalouden ja turvallisuuden kannalta tuhoisat. Tähän saakka Suomessa maahanmuutosta on vastannut sisäministeriö ja maahanmuuttovirasto sekä poliisi. Vastuuta on kuitenkin alettu valuttaa jo hyvissä ajoin tarpeettomasti tahoille, jotka eivät ole nytkään tehtäviensä tasalla. Päteviksi tutkijoiksi on hyväksytty maahanmuuttoviraston työntekijöitä, asiansa osaavien poliisien sijaan. Sisäministeriön kansliapäällikkö Päivi Nergin lausunnot eivät niin ikään ole lisänneet uskottavuutta millään tavoin.

EU ehdotuksen mukaan tilannetta ollaan siis suuntaamassa yhä hullummille urille. Suomen hallituksen on sanouduttava irti EU komission kaavailemasta pakkokiintiöjärjestelmästä. Hallitusohjelmaan kirjattiin perussuomalaisten vaatimuksesta merkintä siitä, että Suomi osallistuu kansainväliseen taakanjakoon itse määrittelemänsä linjan mukaan. Meidän on kehitettävä edelleen omaa lainsäädäntöä, lisättävä poliisiresursseja sisäiseen turvallisuushallintoon ja rajavalvontajärjestelmään.

Meidän ei tarvitse olla eturintamassa hyväskymässä EU komission pakkosijoitussopimuksia. Toimiviin järjestelmiin voimme liittyä myöhemminkin, kun tulokset ovat ensin nähtävissä.     

REIJO PAUNONEN

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Eero Mattila

Pari kommenttia. Suomen itärajan valvonnasta kaikki kiitos kuuluu venäläisille. Suomalaista rajavalvontaa ei käytännössä ole. Ruotsin rajan yli kävellään kaiken aikaa...

Jos turvapaikkahaastattelut tehdään keskiteytysti asia tuskin muuttuu huonommaksi kuin mitä nyt suomalaisten viranomaisten tekemänä. Luulisin prosessin ainakin halventuvan...

Ikävää on se ettei Suomella ole enää mitään omaa mielipidettä mihinkään. Suomella ei ole esim. esittää lukumäärää, jonka kansakuntamme nykyisillä kustannuksilla pystyy elättämään.. Suomessa on vain EU päätösten toimeenpanohallitus jos sitäkään.

Toimituksen poiminnat